Zapraszam Cię na 6. odcinek mojego podcastu #DigitalGirl / Zostań Edukatorką Przyszłości!

W odcinku #06 / Określ cele edukacyjne produktu dowiesz się:

  • gdzie szukać odbiorców do badania rynku;
  • jak poznawać potrzeby i oczekiwania Twoich płacących klientów;
  • na co zwrócić uwagę podczas rozmów i w jaki sposób szukać w wynikach badań wartościowych odpowiedzi dla Twojego biznesu.

Opowiadam także o książce Projektowanie metod dydaktycznych Julie Dirksen i wyciągam z niej 3 inspirujące myśli.

Ps. A kiedy już dowiesz się, jak ustalić cele edukacyjne, być może zainteresuje Cię, JAK NIE PRZEŁADOWAĆ ODBIORCÓW TREŚCIĄ.

Podcast >>> Download (MP3) / iTunes (subskrybuj)

Linki >>> 

#JestemEdukatorką 3.0 – czyli projekt szyty na miarę dla każdej edukatorki chcącej ożywić swój pomysł na świetny kurs online (zapisy do edycji sierpniowej ruszyły!)

Grupa #DigitalGirls na FB – najbardziej magiczna społeczność w internecie 

Projektowanie metod dydaktycznych – Julie Dirksen (książka)

Mat Czechowicz – muzyka w podcaście 

Podcast 05 / Zbadaj potrzeby swoich odbiorców – odcinek o tym, jak poznać z pragnienia i bolączki naszych kluczowych partnerów w biznesie i w procesach edukacyjnych

 

Streszczenie Podcastu #06 / Określ cele edukacyjne produktu

W kolejnym odcinku opowiem Ci o jednym z najbardziej efektywnych narzędzi edukacyjnych – o określaniu celów edukacyjnych Twojego produktu online.

  • W jaki sposób określać cele edukacyjne?
  • Dlaczego są one takie ważne?
  • Jak te temat ugryźć?

 Jak wygląda życie Twojego klienta teraz?

Najważniejszą rzeczą, jaką musisz określić to to, jak wygląda życie Twojego klienta w tej chwili. Jakie są jego umiejętności, kompetencje, jego postawa.

Gdzie chce dotrzeć Twój klient?

Kiedy już wiemy, z czym boryka się nasz odbiorca, możemy zaprojektować dla niego ścieżkę dotarcia z punktu startowego do mety. Z sytuacji, z której nie jest zadowolony – do miejsca, w którym ma zrealizowane swoje cele. Miejsca, które jest dla niego na tyle ważne, że będzie chciał zapłacić nam za to, abyśmy pomogły mu przejść przez ten konkretny odcinek trasy.

Zastanów się teraz, w jaki sposób określasz potrzeby swojego klienta – czy widzisz te potrzeby jako:

  • braki wiedzy,
  • umiejętności, które powinien zbudować,
  • chęć towarzyszenia mu w zmianie.

W każdym z tych zakresów będziesz używać innych narzędzi. Inaczej będzie wyglądał kurs online przekazujący widzę, a inaczej program rozwojowy, który doprowadza naszych klientów do trwałych zmian w postawach.

Kiedy chcesz określić cel edukacyjny swojego produktu, zastanów się, czego najbardziej potrzebuje Twój klient.

Trzy różne cele edukacyjne:

1 / Transfer wiedzy

Cel: przekazywanie konkretnej wiedzy w danym produkcie.

Formy edukacyjne: kursy mailowe, krótkie webinary, serie live’ów, pakiety.

Materiały: do-it-yourself, instrukcje działania, checklisty, zbiory informacji.

2 / Rozwijanie umiejętności

Cel: budowanie lub rozwijanie umiejętności i kompetencji naszego odbiorcy.

Formy edukacyjne: ćwiczenia, budowanie zespołów projektowych, zadawane zadań, zrealizowanie projektów.

Praca w formie: platform dyskusyjnych, grup na Facebooku, przestrzeni, w której bywają Twoi klienci. Zadania interaktywne, poruszające wyobraźnię. Zadania praktycznie, rozwojowe, które wykonujecie wspólnie. Odnajdywanie wiedzy, informacji i stosowanie ich w praktyce. Doświadczenia i eksperymenty.

3 / Rozwijanie postaw i zachowań

Cel: chęć towarzyszenia odbiorcy w procesie transformacji i zmiany, czyli budowaniu, rozwijaniu pewnego rodzaju postaw.

Formy edukacyjne: Narzędzia wykorzystujące cykliczność i systematyczność. Wspieranie klienta w systematycznym działaniu. Praca w grupach, na forach, w miejscach wymiany informacji. Maile, smsy, przypomnienia.

Narzędzia: Dzienniki, w których klient opisuje, co się dzieje każdego dnia w danym zakresie. Smsy, maile, live’y.

Określając cel edukacyjny Twojego produktu, skup się na tych potrzebach, w których naprawdę jesteś najsilniejsza, naprawdę znasz narzędzia i sposoby na wyjście z dołka, poprawienie pewnych sytuacji, na dokonanie trwałej zmiany.

Zrób tak, abyś i Ty i klient byli spokojni o efekt końcowy procesu edukacyjnego.

Ważne pytanie: czy chciałabyś pracować z klientem masowym czy w bardziej kameralnych grupach?

Masowe produkty sprawdzają się, gdy klienci otrzymują dostęp do platformy lub otrzymują od nas mailowo wiadomości z linkami do dodatkowych materiałów.

Przy produkcie, który ma towarzyszyć naszemu odbiorcy na co dzień, wspierać go w kształtowaniu nowych umiejętności, potrzebne są wspólne działania, nadzorowanie postępów, wsparcie na poziomie budowania nowych kompetencji.

Dlatego tak bardzo ważne jest zastanowienie się, czego nasi klienci potrzebują i co my możemy im dostarczyć.

Cel edukacyjny i cel sprzedażowy dla produktu to nie to samo

Trzeba rozróżnić cel edukacyjny od celu sprzedażowego. Naszym odbiorcom opowiadamy o celach edukacyjnych – o tej pięknej historii, której będą mogli doświadczyć, być jej bohaterami, kiedy będą z nami współpracowali i mówimy tutaj o efektach rozwojowych, do których chcemy ich doprowadzić.

Cele biznesowe, będą na zupełnie innym poziomie opisywane przez Ciebie i w inny sposób będziesz o nich myślała. Te cele nie interesują Twojego odbiorcy, te cele są bardziej dookreślone tylko dla Ciebie, a cele edukacyjne dookreślasz przede wszystkim po to, aby opowiedzieć o nich później Twojemu odbiorcy.

Uwaga: Jeśli połączysz i pomieszasz cele edukacyjne i biznesowe, to możesz doprowadzić do sytuacji, w której ważniejsze jest to, by do projektu dołączyło więcej osób, bo więcej na tym na przykład zarobisz. I oczywiście nie ma w tym nic złego, że miałabyś takie założenia mocne biznesowe, fundamentalne.

Najpierw określ cele, a potem dobierz narzędzia

Zachęcam Cię gorąco do tego, abyś najpierw decydowała o tym, co chcesz przekazać odbiorcom, do jakiego miejsca chcesz ich doprowadzić a następnie użyła różnych narzędzi.

Narzędzia mogą być proste, nie musisz używać nawet technologii. Wystarczy, że dokonasz kilku prostych zabiegów, takich jak zaproszenie kogoś do rozmowy jeden na jeden i w ten sposób zyskujesz i ty świadomość z kim rozmawiasz, czy ten ktoś rzeczywiście pasuje do Twojego programu, który projektujesz, a być może ten ktoś pasuje do innego produktu, który wymyśliłaś i nie stracisz w żaden sposób kontaktu z tą osobą, a wręcz dopasujesz do jej potrzeb coś zupełnie innego, inne rozwiązanie, które wymyśliłaś.

Myślę, że jest to bardzo praktyczny sposób na to, aby sprawić, że cel edukacyjny, który sobie założysz i zagwarantujesz odbiorcom, będzie przez Ciebie zagwarantowany.

Książka, którą chcę Ci polecić – Projektowanie metod dydaktycznych – Julie Dirksen  

Na dzisiejszy odcinek wybrałam dla Ciebie książkę, która zrobiła naprawdę niezłe zamieszanie w mojej głowie jako głowie edukatorki przyszłości. Spojrzałam z innej strony na projektowanie edukacyjnych i rozwojowych produktów online.

Myśl #1:

 Problem Twojego studenta nie zawsze tkwi w braku jego wiedzy.

To jest niesamowicie fajna myśl, która jest tak oczywista, że często o niej w ogóle zapominamy. Przekazanie naszemu odbiorcy zbyt wielu informacji, często nie jest konieczne. Klient często potrzebuje jednego szybkiego narzędzia, które pomoże mu w działaniu, a nie całej rozbudowanej historii.

To że ja jako ekspertka mam spore zasoby wiedzy i naprawdę mam czym się dzielić z innymi wcale nie oznacza, że moi odbiorcy potrzebują właśnie tego ode mnie. Jeżeli ktoś będzie chciał się dowiedzieć więcej, przeczyta artykuł na blogu, zobaczy nagranie live’a  albo wysłucha podcastu.

Myśl #2:

Studenci przychodzą do nas z pewnymi umiejętnościami i czasami trzeba ich czegoś oduczyć.

Odbiorcy przychodzący do nas, przychodzą już z pewną umiejętnością, pewnymi doświadczeniami na swoim koncie, które nie są efektywne. Naszą rolą nie jest tylko nauczyć ich czegoś nowego, ale bardzo często będziemy z tymi odbiorcami pracowały nad oduczeniem się jakichś rzeczy, które do tej pory robili, bo robili je błędnie.

Proces, który nazywany jest oduczaniem nie jest taki prosty. I jeśli uświadomisz sobie projektując produkt rozwojowy, że taki właśnie etap oduczania też będzie niezbędny, to będziesz musiała tak naprawdę uwzględnić go w całym procesie rozwojowym.

Myśl #3:

 Student zawsze wchodzi w proces edukacyjny z jakimś swoim kontekstem.

Ostatnia myśl dotyczy motywacji Twoich odbiorców. Każdy człowiek, który wchodzi do nowej przestrzeni rozwojowej, ma już pewien swój kontekst, w którym funkcjonuje, swoje przyzwyczajenia i nawyki, ale też pewne nastawienie do Twojego kursu czy pracy z Tobą. I to właśnie ta wewnętrzna motywacja, to nastawienie, jakie mają Twoi studenci, kursanci powoduje, że zupełnie inaczej możesz zaprojektować swój edukacyjny produkt.

Twoim zadaniem jest zdiagnozowanie, gdzie leży przyczyna ich niepowodzeń.

 

Dowiedz się również, JAK NIE PRZEŁADOWAĆ ODBIORCÓW TREŚCIĄ.