Zapraszam Cię na 5. odcinek mojego podcastu #DigitalGirl / Zostań Edukatorką Przyszłości!

W odcinku #05 / Zbadaj potrzeby odbiorców dowiesz się:

  • gdzie szukać odbiorców do badania rynku;
  • jak poznawać potrzeby i oczekiwania Twoich płacących klientów;
  • na co zwrócić uwagę podczas rozmów i w jaki sposób szukać w wynikach badań wartościowych odpowiedzi dla Twojego biznesu.

Opowiadam także o ebooku Metoda Lean Product Dana Olsena i wyciągam z niego 3 inspirujące myśli.

Podcast >>> Download (MP3) / iTunes (subskrybuj)

Linki >>> 

Grupa #DigitalGirls na FB – najbardziej magiczna społeczność w internecie 

Metoda Lean Product – Dan Olsen (ebook)

Mat Czechowicz – muzyka w podcaście 

Mapa Empatii – szablon do pobrania i pracy własnej (PDF)

Jak poznać bliżej swojego klienta – artykuł na moim blogu o tym, co jest ważne w Twojej relacji z odbiorcą

 

Streszczenie Podcast #05 / Zbadaj potrzeby odbiorców 

W kolejnym odcinku podcastu #DigitalGirl Zostań Edukatorką Przyszłości zajmę się tematem pragnień naszych odbiorców. Wiedząc, czego pragną odbiorcy, możesz zaprojektować niesamowicie skuteczne i efektywne produkty rozwojowe.

W jaki sposób i gdzie realizować badania rynku, badania potrzeb naszych odbiorców? Jak najlepiej podejść do tego tematu? Jakimi technikami i narzędziami takie badania realizować?

Gdzie przeprowadzić badania potrzeb odbiorców?

Wszędzie tam, gdzie znajduje się Twój potencjalny klient. Jeśli masz swoją społeczność, tworzysz grupę na Facebooku, wysyłasz newsletter- jest to świetna przestrzeń do realizowania takich badań.

Co jeśli nie masz grupy lub nie wysyłasz newslettera?

Skupić się na tym wszystkim, do czego masz dostęp. Stwórz profil swojego wymarzonego klienta. Pomyśl o tym:

  • gdzie w tej chwili taki klient może przebywać,
  • gdzie tacy odbiorcy spędzają swój czas,
  • gdzie poszukują na tę chwilę rozwiązań tych problemów, które w przyszłości Ty pomożesz im rozwiązać.

Zacznij tam, gdzie są w tej chwili ci ludzie. Poszukaj tych miejsc i dopiero tam staraj się dotrzeć do właściwych osób spełniających profil, który sobie określiłaś. Możesz też na potrzeby badania stworzyć własną grupę np. na Facebooku.

Odradzam Ci natomiast budowanie formularzy i ankiet i publikowanie ich we wszystkich miejscach sieci, które znasz. Takie działanie raczej nie przysporzy Ci bardzo wiarygodnych informacji zwrotnych. Jeśli Twój klient jest bardzo precyzyjnie zdefiniowany, a Ty zapytasz wszystkich ludzi, których znasz, to z dużą dozą prawdopodobieństwa, będzie wśród nich kilka osób, które spełniają profil Twojego wymarzonego odbiorcy, ale nie możesz założyć, że będzie ich na tyle duża grupa, aby wyniki tej ankiety były dla Ciebie wartościowe.

Odbiorcy bardzo chętnie pomagają w budowaniu rozwiązania dla nich.

Skąd to wiem? Bo rozwiązujesz ich problem! Ale muszą wiedzieć, jaką będą mieli korzyść z takiej rozmowy lub wypełnienia ankiety. Jednym z najbardziej skutecznych sposobów jest zapraszanie osób do pogłębionych wywiadów na temat, który jest dla mnie istotny.

Badaj jedno założenie na raz

Podczas jednego wywiadu, czy jednej ankiety, czy innego formatu badania – badaj tylko jedno zagadnienie. Skup się na tym, aby dogłębnie poznać problem klienta, niż aby opowiedział nam o wszystkich problemach, które ma.

Jakimi narzędziami najlepiej realizować badania potrzeb?

Gorąco polecam Ci sięgnięcie do Mapy Empatii, która pomaga znaleźć precyzyjne odpowiedzi na kilka różnych zagadnień związanych z naszym odbiorcą. Dwa najważniejsze pytania, które pozwala nam zadać to:

  • Czego pragną nasi odbiorcy?
  • Czego się boją nasi odbiorcy?

Badanie potrzeb klienta to nie jest wielka umiejętność, której nikt z nas jeszcze nie posiadł. To bardzo proste w zrozumieniu, ale oczywiście czasami trudne w zrealizowaniu działania.

Najważniejsze jest jednak to, aby z otwartością i życzliwością spojrzeć na osoby, którym chciałybyśmy świadczyć usługi. Jeśli nie będziemy ciekawe tego, kim są ci ludzie i jak wygląda ich codzienne życie, to z dużym prawdopodobieństwem nasze produkty nie będą odpowiadały na bolączki i nie będą wzmacniały ich w ich rozwoju tak, jakby mogły, gdybyśmy były rzeczywiście ciekawe, otwarte i życzliwie patrzące na tych ludzi.

Pomyśl sobie o sobie samej jako Edukatorce, która służy odbiorcom, która rzeczywiście zamienia swoje talenty i wiedzę w coś, co stanowi ogromną wartość dla odbiorcy.

E-book, który chcę Ci polecić –Metoda Lean Product

Dzięki temu e-bookowi zyskałam większą świadomość tego, w jaki sposób projektować produkty odpowiadające na realne potrzeby moich odbiorców.

Myśl #1:

Zadawaj pytania z przestrzeni rozwiązań i problemów

  • przestrzeni rozwiązańznajduje się tutaj dosłownie każdy produkt, z którego klient już w tej chwili korzysta lub mógłby korzystać. Kluczowe jest to, że rozwiązania są czymś, do czego możemy już się odnieść – pokazujemy klientom coś, prezentujemy konkretne rozwiązania, a oni mogą się do tego po prostu odnieść.
  • przestrzeni problemównie ma żadnych produktów, ani projektów. Są tutaj wszystkie potrzeby klienta, które chciałabyś zaspokoić poprzez swój produkt.

 

Myśl #2:

 Odkrywaj zaniedbane potrzeby

Głównym celem etapu badania potrzeb odbiorców jest odkrycie zaniedbanych potrzeb klientów.

Istnieją także niewypowiedziane potrzeby.  Takie, które nasz klient odczuwa, ale których nie umie dosłownie wyrazić podczas naszej rozmowy.

 

Myśl #3:

Naszym zadaniem nie jest poszukiwanie klientów, bo oni już są

Naszym głównym zadaniem jest odkrycie nieodkrytych i niezaspokojonych, a czasami nieuświadomionych potrzeb naszych klientów, a także stworzenie rozwiązania na nie.To, co chcemy zaproponować klientom, będzie stanowić naprawdę wielką wartość. I w związku z tym, oni z dużą radością i otwartością będą chcieli zapłacić nam za to, że takie rozwiązanie im dostarczamy.

Pomyśl więc dzisiaj o sobie jako właśnie twórcy wartości dla Twojego klienta. Takie myślenie może Cię bardzo uwolnić i sprawić, że przygotowywanie nowych kursów online, pisanie ebooków, nagrywanie podcastów, tworzenie bardzo ciekawych postów na Facebook stanie się dla Ciebie przyjemnością, a nie obowiązkiem związanym ze sprzedażą.

 W kolejnym odcinku:

W kolejnym odcinku opowiem o tym, w jaki sposób określać cele edukacyjne dla Twojego produktu rozwojowego i co jest istotne dla Twojego odbiorcy i dla Ciebie.