Zapraszam Cię na 7. odcinek mojego podcastu #DigitalGirl / Zostań Edukatorką Przyszłości!

W odcinku #07 / Jak nie przeładować treścią odbiorców dowiesz się:

  • gdzie szukać odbiorców do badania rynku;
  • jak poznawać potrzeby i oczekiwania Twoich płacących klientów;
  • na co zwrócić uwagę podczas rozmów i w jaki sposób szukać w wynikach badań wartościowych odpowiedzi dla Twojego biznesu.

Opowiadam także o książce Jedna rzecz Garrego Kellera i wyciągam z niej 3 inspirujące myśli.

Podcast >>> Download (MP3) / iTunes (subskrybuj)

Linki >>> 

Grupa #DigitalGirls na FB – najbardziej magiczna społeczność w internecie 

Jedna rzecz – Gary Keller (ebook)

Mat Czechowicz – muzyka w podcaście 

 

Streszczenie Podcastu #07 / Jak nie przeładować odbiorców treścią

W 7. odcinku podcastu odpowiem na najczęściej zadawane mi pytanie w kontekście produktów edukacyjnych: jak nie przeładować treścią kursu online.

My, pasjonatki, ekspertki z danej dziedziny, które chcemy monetyzować naszą wiedzę i dzielić się nią w sieci, bardzo często wpadamy w taką pułapkę, że chciałybyśmy całą naszą latami zdobywaną wiedzę z taką wielką radością i pasją przekazać światu.

Tymczasem nasi odbiorcy nie zawsze są na to gotowi i, co ważniejsze, nie zawsze tego w ogóle potrzebują. Co trzeba zatem zrobić, by nasz kurs online, czy program rozwojowy zawierał wystarczającą, ale nie nadmierną ilość materiałów, które są niezbędne klientowi, by osiągnął cel?

Trzy kroki do doskonałego zaprojektowania merytorycznego Twojego programu rozwojowego.

  1. Co Twój klient MUSI wiedzieć?

Zastanów się, co Twój klient po prostu MUSI wiedzieć po zakończeniu kursu.

To bardzo bardzo ważna informacja – spisz sobie minimalne założenia, bez których nie będzie on w stanie ruszyć do przodu. Jakie są fundamentalne rzeczy, które Twój klient musi zrobić, aby ruszyć w ogóle z miejsca i ewentualnie w przyszłości pozyskać wiedzę na dodatkowe tematy.

Na pewno w Twojej specjalizacji istnieje jakaś minimalna, fundamentalna liczba warunków, bez spełnienia których nie ma sensu rozpoczynanie działania. Te informacje musisz przekazać swojemu klientowi.

  1. Co Twój klient POWINIEN wiedzieć?

Drugim krokiem jest określenie tego, co Twój odbiorca powinien dodatkowo wiedzieć lub dostać od Ciebie. Nawet jeśli nie nauczy się tego, podczas np. Twojego kursu, to będzie mieć wskazówki, co do tego, co powinien jeszcze nadrobić.

W tym kroku pomyśl o rzeczach, które nie są absolutnie niezbędne, ale dobrze by było je przekazać.

  1. Co Twój klient MOŻE DODATKOWO wiedzieć?

Trzecim krokiem, który jest niezbędny do określenia, to aktualna wiedza naszych klientów. Oni nie są bowiem czystą kartą do zapisania, mają już swoje doświadczenia i swój kontekst życiowy, z którym przyszli do nas. Mają nawyki, które czasami trzeba zmienić na lepsze.

W momencie kiedy budujemy scenariusz merytoryczny naszego programu rozwojowego, musimy bardzo precyzyjnie określić ich zasoby i wiedzę. Dzięki temu przygotujemy dla nich lepsze materiały.

Jako edukatorka i producentka swoich własnych produktów rozwojowych musisz bardzo jasno doprecyzować, jakie materiały i w jakiej ilości powinnaś przygotować swoim odbiorcom.

Pracując z grupą różnorodną, np. osób które chcą wiedzieć wszystko i takich, które nie lubią być zalewane wiedzą, musisz precyzyjnie określić do jakiego miejsca chcesz doprowadzić klientów w ramach Twojego kursu online czy programu rozwojowego. W tym przypadku świetnie się sprawdza spojrzenie całościowe na Twoją grupę.

Osobom, które dopiero startują razem z Tobą, które dopiero budują swój fundament wiedzy na jakiś temat, lepiej jest dać minimalną porcję wiedzy, by nie zniechęciły się zbyt dużą ilością materiału. Tym osobom łatwiej jest też dostrzec postępy. Dzięki odhaczaniu kolejnych kroków będą widzieć, że posuwają się do przodu i że ten rozwój następuje.

Natomiast osobom zaawansowanym w danej dziedzinie lepiej jest zamiast wiedzy pokazywać jej praktyczne zastosowanie. Takie osoby będą chciały testować, eksperymentować, ćwiczyć w Twoim towarzystwie. Dzięki temu będą w stanie wyciągać wnioski, obserwować siebie w procesie i będą mieć możliwość dopytania Ciebie o różne rzeczy.

Niesamowicie fajnie sprawdza się dla osób zaawansowanych taka formuła pracy, w której jest czas na testy i eksperymenty, potem jest czas na wyciągnięcie indywidualnych wniosków i refleksji, a następnie zderzenie ich z Tobą jako przewodniczką w tym całym procesie, a także pozostałymi uczestnikami tego procesu, czyli w tym przypadku innymi kursantami.

Jedna ważna wskazówka, którą chcę Ci przekazać:

Wcale nie o to chodzi,  żeby w ramach kursu, ebooka, audiobooka czy jakiegokolwiek innego formatu cyfrowego przekazać całą wiedzę, tylko aby precyzyjnie dookreślić cel, który odbiorcy chcą osiągnąć na tyle silnie, że będą chcieli zapłacić za współpracę z nimi w ramach osiągnięcia tego celu. Kolejny krok to doprowadzenie ich do tego konkretnego punktu w przyszłości, do którego chcą dotrzeć, a nie po prostu do przekazania im kilkunastu lat wiedzy i doświadczeń.

Książka, którą chcę Ci polecić – Jedna rzecz – Gary Keller 

Książka „Jedna rzecz”, trafiła w moje ręce kilka lat temu i od tamtej pory jest jednym z fundamentów mojego rozwoju. Jak zawsze w podcaście przygotowałam dla Ciebie trzy najbardziej silne myśli, które wyjęłam z książki i które pracują ze mną do dzisiaj.

Myśl #1:

Jaką jedną rzecz mogę zrobić dziś, ale taką, że gdy będzie zrobiona wszystko inne stanie się prostsze albo nieistotne?

Jest to główne pytanie, które pojawia się w tej książce. Na co dzień robimy bardzo dużo, podejmujemy wyzwania, eksperymentujemy, dostarczamy naszym klientom wartość w różnych sposobach i kształtach, ale tak naprawdę wiele z tych działań nie przynosi wielkich rezultatów. One po prostu są realizowane przez nas z różnych powodów, bo jesteśmy do tego przyzwyczajone, bo ktoś nam tak polecił, bo coś sprawdzamy itd. Natomiast kluczowe jest to, aby zawsze, każdego dnia budząc się rano, myśleć o tym, jaką jedną rzecz mogę zrobić dzisiaj, bez której naprawdę mój główny cel związany z moją wizją życia i przyszłości nie będzie mógł być zrealizowany.

Myśl #2:

Twoje cele powinny być zarazem ambitne i konkretne.

Druga myśl dotyczy celów – tematu, który poruszam dzisiaj w podcaście. Nasze cele zawsze powinny być ambitne i konkretne. Cele ambitne, dlatego, że chcemy robić duże rzeczy, chcemy dokonywać dużych przełomów w życiu naszym i w życiu osób, z którymi pracujemy.

Cel powinien być też bardzo precyzyjny i konkretny, byś miała jasność, co warto robić, by iść do przodu.

Myśl #3:

Czasem trzeba zaakceptować, że nie znaleźliśmy dobrej odpowiedzi. I szukać jej dalej.

Trzecia myśl jest bardzo transformująca. Czasami w naszym życiu, w tych naszych działaniach, które podejmujemy, nie znajdziemy odpowiedzi, których szukamy. Czujemy, że pytamy, sprawdzamy, badamy, ale jednak coś nam umyka. I w takich chwilach bardzo łatwo się sfrustrować, bardzo łatwo porzucić projekt. Jeśli zaakceptujemy to, że nie znalazłyśmy jeszcze tej idealnej odpowiedzi, zaczniemy myśleć szerzej.

Mam nadzieję, że te trzy myśli wyciągnięte z książki „Jedna rzecz” spowodują też u Ciebie jakieś trwałe zmiany w przekonaniach i być może zainspirują Cię do innego spojrzenia na Twoje cele i plany rozwojowe.

W następnym odcinku

Już dzisiaj chciałabym gorąco zaprosić Cię do kolejnego odcinka, w którym będę opowiadała o tym, w jaki sposób możemy zbudować wsparcie dla naszych kursantów już w ramach całego programu rozwojowego, który projektujemy i będę opowiadała o tym, jak grupa na Facebooku jako narzędzie, jedno z wielu oczywiście, może wesprzeć Ciebie i Twoich kursantów w osiąganiu ich celów edukacyjnych. Gorąco Cię zapraszam. Do zobaczenia już niedługo!