Mastermind to silnik Twojego solo-biznesu
- Czym jest mastermind (a czym nie jest)?
- Jak znaleźć najlepszą grupę mastermind dla siebie (albo ją stworzyć)?
- Dla kogo taka forma rozwoju jest odpowiednia i na jakim etapie jego biznesowej drogi?

Autorka: Kaśka Żbikowska
Jestem strategiem marketingu //
Uczę zarabiać na wiedzy w internecie. Pasjonuję się projektowaniem usług stawiających w centrum człowieka. Pokazuję, jak łączyć świetny design, biznesową opłacalność i radość korzystania z naszych rozwiązań, aby zarabiać z przyjemnością //
Pracuję tylko z liderkami gotowymi, by zmienić świat. One nie czekają na zmiany. One są zmianą //
Napisz do mnie:
kaska@digitalgirls.pl
Mastermind jako przestrzeń dla Twojego rozwoju
[00:39] Tematem tego podcastu jest mastermind. Opowiadam, w jaki sposób możesz znaleźć lub stworzyć dla siebie taką przestrzeń do rozwoju.
[02:38] Zacznijmy od tego, dlaczego mastermind to silnik dla Twojego solo-biznesu? Przede wszystkim jest to forma grupowego rozwoju – wiele osób mówi nawet, że to coś na kształt grupowego coachingu. Taka grupa często ma mentora-prowadzącego, najczęściej jest formowana w internecie i zrzesza osoby na podobnym etapie rozwoju biznesu, projektu lub mające inne wspólne mianowniki, jeśli chodzi o cechy, osobowość lub wartości. Niektóre grupy nie mają swojego mentora − spotkania prowadzą członkowie grupy na zmianę. Czasami jest ? – osoba przewodząca całemu spotkaniu, która dba o jego przebieg, ale nie bierze w nim aktywnego udziału. W moich mastermindach wszystkie członkinie mają przestrzeń do wyrażenia swojej opinii lub zadania pytania, a ja, jako mentorka, dbam o strukturę spotkania i aby każda uczestniczka miała czas na przedstawienie swojego problemu lub prośbę o feedback. Dzielę się swoim doświadczeniem, praktyką, dlatego bliżej jest mi do mentorki niż do coacha. Dla mnie mastermind jest skuteczną formą rozwoju dla osób, które potrzebują wsparcia i konsultacji w swoich wyzwaniach, kiedy czują się samotne w swoim biznesie. Te osoby na co dzień świadczą usługi innym, ale same potrzebują wsparcia i spojrzenia na jakiś temat z różnych perspektyw.
[06:19] Sama wiem, jak czułam się przed mastermindem – byłam liderką szybko rosnącej społeczności, w której większość osób polegała na mnie i czasem czułam się w tym osamotniona, bo nie zawsze mogłam porozmawiać z kimś, kto znałby temat od podszewki. Wiele z nas chce pomagać innym, ale czujemy się w tym osamotnione, bo nie ma wokół nas osób, które by pomogły, wsparły, z którymi mogłybyśmy dzielić się przemyśleniami, fuckupami, efektami sprzedażowymi i otrzymać to, czego aktualnie potrzebujemy. Dlatego mastermindy to niesamowite silniki dla biznesu. Taka grupa może się składać z kilku do kilkunastu osób. Ja jestem zwolenniczką dwóch rodzajów mastermindów.
[09:13] Mastermind dwuosobowy – to spotkania 1:1, które organizuję z osobami, z którymi jest mi „po drodze” − np. w formie rozmów telefonicznych − podczas których wzajemnie się inspirujemy. Drugi rodzaj mastermindów – to grupy pięcio- lub sześcioosobowe. Super działa, kiedy chcesz zrealizować swoje cele w ekspresowym tempie, w towarzystwie podobnie myślących osób, z praktykiem na czele.
Download (pobierz MP3)
iTunes (subskrybuj)
iTunes #DigitalGirl – tutaj możesz napisać recenzję podcastu
Mój profil na Instagram – tutaj codziennie publikuję wskazówki dla tworzących i sprzedających swoje produkty online
Trzy najbardziej charakterystyczne i najważniejsze cechy grupy mastermind
[13:23] Po pierwsze stała i powtarzalna struktura spotkań (w moim przypadku odbywają się zazwyczaj co dwa tygodnie i trwają do dwóch godzin, gdzie każda uczestniczka ma czas dla siebie). Zaczynamy od podsumowania, jak wyglądał okres, w którym się nie widziałyśmy, a potem jest czas na tzw. gorące krzesła, kiedy każda uczestniczka ma swój kwadrans i robimy burzę mózgów w temacie, który jest na ten moment ważny dla tej osoby. Na końcu każda uczestniczka ma chwilę na podsumowanie tego, z czym wychodzi z tego spotkania oraz jakie ma plany na najbliższe dwa tygodnie. Te dwa tygodnie są wystarczające, by zobaczyć jakiś progres, który jest jednym z najważniejszych elementów każdej grupy mastermind. Bez mierzenia postępów i porównywania siebie sprzed tych dwóch tygodni, żadna grupa mastermind nie da odpowiedniej wartości.
[17:38] Drugą cechą mastermindu jest jego konkretny rytm. Aby ten proces był efektywny, wszystkie osoby powinny uczestniczyć w spotkaniach na żywo. Bez sensu, jeśli na spotkaniu jest jedna lub dwie osoby z pięciu, bo nie dadzą sobie tej wartości, którą można wygenerować jako ten mastermind – mega umysł, który tworzy się z synergii naszych potencjałów, doświadczeń i tego, co wnosimy.
[19:00] Trzecią cechą jest feedback, którego każda uczestniczka potrzebuje. Kluczowe jest to, że musi doprecyzować, czego konkretnie oczekuje. Im precyzyjniej to określi, tym lepsze efekty uzyska. A więc mastermindy uczą dookreślania naszych celów i potrzeb. Nieodzownym elementem grup mastermind, które ja prowadzę, jest tajna grupa na Facebooku, poprzez którą kontaktujemy się pomiędzy spotkaniami. Ważna rzecz − jeśli sama planujesz stworzyć grupę mastermind − zadbaj o to, aby jak najefektywniej wykorzystać Wasz czas na spotkaniach. Tajna grupa na Facebooku może pomóc lepiej przygotować się do spotkania Tobie i uczestniczkom. Np. w naszej grupie uczestniczki opisują wyzwania, z którymi zamierzają wskoczyć na gorące krzesło podczas kolejnego spotkania, po to, żeby później „na żywo” nie tracić czasu na opowiadanie kontekstu sprawy, tylko z miejsca rozwiązywać te zagadnienia.
Jak mastermind może wpłynąć na Twój zawodowy rozwój?
[23:11] Do czego mastermind przydał się uczestniczkom jednej z prowadzonych przeze mnie grup i czym różnił się od innych form rozwoju, które znały z autopsji?
Joasia Glinkowska-Garwicka dołączyła z intencją poukładania swoich pomysłów i stworzenia swojego planu działań na najbliższe miesiące. Mówi o tym, że mastermind pozwolił jej ruszyć z miejsca. Miała już w głowie zaplanowaną swoją ścieżkę, ale w naszej grupie wywróciłyśmy jej plan do góry nogami i wspólnie ułożyłyśmy te puzzle. Sama Joasia mówi, że bez swojej strony internetowej i obecności w mediach społecznościowych zrobiła przedsprzedaż pierwszego kursu online i sprzedała 10 miejscówek. Na finiszu naszej trzymiesięcznej pracy mastermind, miała na ukończeniu swój kurs trwający miesiąc – to świetny efekt. Oczywiście nie zaczynała od zera – ma wieloletnie doświadczenie – ale ogrom możliwości czasami potrafi nas przytłoczyć i wybranie czegoś kluczowego jest najtrudniejszym elementem układanki. Dlatego Asia potwierdza, że ta formuła jest praktyczna i efektywna, a skład sześcioosobowy jest tylko na plus. Obserwowała, jak wiele robiły dziewczyny w ciągu tych dwóch tygodni i to także motywowało ją do działania − nie chciała pozostać w tyle, chciała wywiązać się z wyznaczonych przez siebie celów.
[27:47] Ania Grabowska-Krupa rozpoczęła nasze spotkania od poukładania tego, co najważniejsze na teraz − na którym produkcie i temacie się skupić. To częste wyzwanie kreatywnych osób, mających mnóstwo pomysłów, dla których doba jest za krótka. Dla Ani praca w mastermindzie wymagała przede wszystkim przemyślenia i skategoryzowania tego, co dokładnie potrzebuje zrobić w swoim biznesie, by ruszyć tę machinę i zacząć zarabiać. Podczas naszych spotkań pracowała nad dwoma swoimi produktami – opracowała koncepcję stacjonarnych warsztatów akwarelowych oraz pomocy innym przedsiębiorczym dziewczynom w budowaniu stron na WP na szablonie DIVI. Teraz prowadzi płatne konsultacje na ten temat. Mocno podkreśla, że dzięki udziałowi w mastermindzie ma ogarniętą sekwencję maili pod sprzedaż tych konsultacji oraz mały kurs o tworzeniu stron internetowych, który przyciągnie uwagę osób, chcących skorzystać z jej pomocy. W ostatnich latach uczestniczyła w wielu kursach online, ale brakowało w nich indywidualnego podejścia do jej zagadnień: „Co z tego, że ktoś wie, że ustawił sobie reklamę na Facebooku czy ustawił lejek sprzedażowy, jeśli nie ma pojęcia, jak tę wiedzę przenieść na własny biznes”. Jeśli Ty przerobiłaś dziesiątki kursów, a nadal nie wiesz, jak dopasować tę wiedzę do swojego przypadku, to w mastermindzie, pod okiem mentora, jesteś w stanie tego dokonać. Kursy online – mimo że są bardzo wartościowe – często nie pozwalają na dopasowanie wiedzy do indywidualnych sytuacji, jeśli twórca kursu nie zaprojektował takiego elementu. Bardzo dobrze, że Ania zwróciła na to uwagę.
Dlaczego mastermind to silnik dla Twojego solo-biznesu? Przede wszystkim jest to forma grupowego rozwoju – wiele osób mówi nawet, że to coś na kształt grupowego coachingu.
Precyzyjne określenie tego, czego teraz potrzebujesz, pomoże Ci znaleźć odpowiednią ekipę mastermindową.
Grupy mastermind są dla osób zaangażowanych, gotowych do działania już teraz i lubiących innych ludzi.
Jeśli interesuje Cię tylko Twój rozwój i nie chcesz wiedzieć, jak robią to inni, nie chcesz nikogo wspierać, to znajdź coacha i skorzystaj z konsultacji 1:1.
Natomiast jeśli pragniesz spojrzeć na swoją sytuację oczami pięciu, sześciu innych osób i poznać zdanie mentorki, to rozważ dołączenie do grupy.
Mastermind jako generator nowych pomysłów i motywator do zmian
[32:28] Magda Kozioł to kolejna dziewczyna z naszej grupy. Zanim jeszcze zaczęłyśmy, mówiła o stworzeniu swojego własnego systemu biznesu online. Jest coachem z wieloletnim doświadczeniem offlajnowym i chciała zamienić lub uzupełnić swoją działkę o usługi online. „Nieprawdopodobnie szybko wystartowałam z pierwszymi warsztatami online, o których myślałam z rok albo i dłużej i przez rok nie mogłam kompletnie ruszyć z miejsca, a dzięki grupie mastermind w ekspresowym tempie dopracowałam go, stworzyłam ofertę, sprzedałam z satysfakcjonującym wynikiem i przeprowadziłam. Mój własny system modelu biznesu także się klaruje, a to tylko sześć spotkań naszej grupy”. I rzeczywiście, Magda weszła z zamiarem stworzenia warsztatów i wszystko wydarzyło się bardzo szybko. Twierdzi, że mastermind bardzo ją zmotywował i zmobilizował do działania. Sprawdzanie postępów, obserwowanie, jak idą do przodu inne osoby w grupie i podejmowanie własnych zobowiązań co do dalszych kroków na ścieżce sprawia, że ta praca jest wydajna.
[34:57] Czwarta z naszej ekipy – Joasia Tor-Gazda – od wielu lat działa stacjonarnie jako mentorka stylu. Dołączając do grupy mastermind, chciała opracować przełomową ofertę w sieci i szerzyć swoją misję nie tylko wśród osób, które spotyka na żywo, dlatego internet okazał się dla niej idealnym środowiskiem do rozwinięcia skrzydeł. Mówi wprost, że dzięki mastermindowi wystartowała z nowym pomysłem na warsztaty online – stworzyła kampanię promującą, napisała maile do zainteresowanych współpracą i obudziła „uśpionych” subskrybentów na swojej liście kontaktów. Jej oferta błyszczy na kilometr, a sama Asia ma już tę pewność, w jaki sposób komunikować się ze swoimi subskrybentami. To wszystko zadziało się w bardzo krótkim czasie, a jej warsztaty już się odbywają. Asia mówi, że formuła pracy w mastermindzie to dla niej świetny sposób na testowanie własnych pomysłów oraz korzystanie z wiedzy i doświadczeń kilku osób jednocześnie.
[39:28] Ostatnia z naszej ekipy – Kasia Tajcher – przyszła z planem rozwinięcia swojego biznesu i wejścia na wyższy poziom z ofertą premium. Miała w głowie ogólny jej zarys, jednak dopiero rozmowy podczas naszych spotkań doprowadziły do tego, że z tej wizji powstało coś namacalnego, co świetnie wpisuje się w filozofię firmy, którą prowadzi. Przez to, że Kaśka jest kompletnie sfokusowana na konkretnym zadaniu, osiąga zamierzony efekt. Mówi, że bez naszej wspólnej wymiany w grupie, na pewno nie udałoby się jej osiągnąć celu w tak krótkim czasie. Porównując mastermind do innych formuł rozwojowych, w których uczestniczyła, Kasia zwróciła uwagę na ważną rzecz – kursy online są idealne do pozyskania wiedzy na konkretny temat (tak jak np. obróbka zdjęć w Lightroomie, jak u Kasi w kursie), jeśli jednak chcemy wykorzystać tę wiedzę w praktyce – mastermind działa cuda.
W jaki sposób znaleźć swoją grupę mastermind?
[44:22] W jaki sposób znaleźć grupę mastermind?
Zapraszam Cię gorąco do mojej grupy. W moim biznesie online mastermindy są jednym z najważniejszych elementów, więc w każdym kwartale uruchamiam co najmniej dwie takie grupy. W notatkach do tego podcastu znajdziesz instrukcję, w jaki sposób możesz się do mnie zgłosić. Ważne, abyś mówiła, czego konkretnie potrzebujesz, z czym chcesz wejść, żebym mogła połączyć Cię z właściwymi osobami. Bo jedynym sposobem, aby cała grupa wspierała się nawzajem, jest dobranie osób na podobnym poziomie rozwoju.
[48:24] Dla kogo są mastermindy i kto z nich najbardziej skorzysta?
Cele powołania takiej grupy są różne – biznesowe, rozwojowe, inspiracyjne. Grupy, które ja prowadzę, są stricte biznesowe, wspierające w realizacji zyskownych pomysłów na ofertę premium, pozyskiwaniu klientów i generowaniu przychodów. Zapraszam Cię do swojej grupy, jeśli chcesz wspiąć się wyżej, np. tworząc nową kampanię, lejek sprzedażowy, sekwencję maili i jesteś sfokusowana na wypuszczenie na rynek kolejnego produktu lub zrobienie porządku w swojej ofercie, by zacząć lepiej zarabiać. Ale jeśli masz inne cele, to możesz śmiało wskoczyć do grupy Digital Girls na Facebooku i poinformować społeczność, że poszukujesz osób do mastermindu. Precyzyjne określenie tego, czego teraz potrzebujesz, pomoże Ci znaleźć odpowiednią ekipę mastermindową. Grupy mastermind są dla osób zaangażowanych, gotowych do działania już teraz i lubiących innych ludzi. Jeśli interesuje Cię tylko Twój rozwój i nie chcesz wiedzieć, jak robią to inni, nie chcesz nikogo wspierać, to znajdź coacha i skorzystaj z konsultacji 1:1. Natomiast jeśli pragniesz spojrzeć na swoją sytuację oczami pięciu, sześciu innych osób i poznać zdanie mentorki, to rozważ dołączenie do grupy.
[52:26] Wspomniane wcześniej dziewczyny z naszej ekipy mówią, że mastermind przyda się osobie prowadzącej jednoosobową działalność, która wszystko ogarnia samodzielnie i nie ma się do kogo zwrócić ze swoimi pytaniami; chciałaby ruszyć z miejsca, zrobić swoje i w trakcie działania uczyć się praktycznego zastosowania wiedzy, narzędzi, metod. To także formuła idealna dla tych, którzy cierpią na „zosio-samosizm”, czyli mają trudność z pytaniem i proszeniem o pomoc − a w mastermindzie te rzeczy dzieją się naturalnie, tutaj wszystkie mamy dla siebie czas, jest wymiana, pełna równość i partnerstwo. To dobra opcja także dla tych, którzy nie mają wokół siebie ludzi przedsiębiorczych i czują się zagubieni w internecie, potrzebują sposobu na zrobienie konkretnego kroku. Wszystkie osoby, które poważnie myślą o swoim biznesie i nie chcą dłużej szukać, chcą ruszyć z miejsca w tej chwili, powinny znaleźć mentora, który poprowadzi je do miejsca, w którym chcą być.

Mentoring. Złote zasady // Maciej Bennewicz i Anna Prelewicz
1 / Mentor to osoba bogatsza od nas o wiedzę i doświadczenie, która nas zainspiruje i wskaże ścieżki prowadzące do rozwiązania.
2 / Bez mistrza nie ma ucznia. Bez ucznia nauczyciel nie jest potrzebny. Obie strony relacji są sobie potrzebne. Prawdziwa relacja edukacyjna to relacja partnerska.
3 / Określone efekty i poczucie wpływu – to dwie spośród najważniejszych zasad mentoringu.
książka na dziś – Mentoring. Złote zasady – Maciej Bennewicz i AnnA Prelewicz
[58:38] Na koniec książka „Mentoring. Złote zasady” Macieja Bennewicza i Anny Prelewicz oraz 3 myśli na wynos dla Ciebie.
*Mentor to osoba − bogatsza od nas w wiedzę, doświadczenie, praktykę − która inspiruje i wskazuje pewne ścieżki rozwoju. Wiedza w internecie jest rozproszona i potrzebujemy czasu, by ją ustrukturyzować. Jednak jeśli znajdziemy osobę, będącą już w miejscu, do którego my zmierzamy, to nasza droga będzie o wiele łatwiejsza. Mentor wskaże podcast, lekturę odpowiednią na ten moment i nie będziemy szukać po omacku. Dostaniemy to, czego potrzebujemy w tej chwili. Mentoring jest bliski coachingowi. Często są one używane wymiennie, ale jednak się różnią. Mentoring opiera się na długoterminowej relacji partnerskiej między mistrzem a uczniem, ale jest ukierunkowana na rozwój konkretnej umiejętności, strategii, tematu. Mentor jest źródłem wiedzy, z którego czerpie ten uczeń. Natomiast w coachingu skupiamy się na rozwijaniu tożsamości klienta, wzmacnianiu dotychczasowej wiedzy lub eliminowaniu niewspierających zachowań. Przekazujemy pewne wzorce, ale niekoniecznie dzielimy się naszym doświadczeniem.
[01:05:04] **„Bez mistrza nie ma ucznia, bez ucznia nauczyciel jest niepotrzebny. Obie strony relacji są dla siebie potrzebne. Prawdziwa relacja edukacyjna to relacja partnerska”. Ja bardzo mocno czuję, że chcę być partnerką dla osób, z którymi współpracuję. Jeśli Ty także nie chcesz być nauczycielem, który przemawia z mównicy i patrzy na swoich uczniów z góry, tylko chcesz tworzyć relacje i realizować wspólne cele, to polecam Ci zagłębienie się w ten temat.
[01:06:40] ***Złote zasady mentoringu to efekt i poczucie wpływu. Efekt − czyli to, do czego Twój uczeń chce dojść – powinien być precyzyjnie określony w relacji mentoringowej. Uczeń mówi, dokąd chce dojść, a mentor potwierdza, że jest w stanie go tam doprowadzić. Mentor nie może obiecywać, że doprowadzi kogoś tam, gdzie sam jeszcze nigdy nie był, a uczeń musi jasno skonkretyzować swój cel i potwierdzić z mentorem, czy on naprawdę jest w stanie doprowadzić go do tego miejsca. Mentor może budzić poczucie sprawczości i wpływu ucznia na swoje życie, ale tylko uczeń odpowiada za to, czy osiągnie cel, do którego zmierza.
Funkcja trackback/Funkcja pingback