fbpx

Jak zyskać pewność, że nie narobisz się na marne (czyli że Twój kurs ktokolwiek kupi)

[01:23] Robienie przedsprzedaży jest filarem naszego działania. Dlatego zawsze zachęcamy nasze klientki do takich eksperymentów i sprzedawania produktów edukacyjnych, zanim zostaną sfinalizowane.

Kiedy specjalizujesz się w jakiejś dziedzinie, a dany temat mocno Cię pasjonuje, to po jakimś czasie myślisz o wypuszczeniu kursu online. Jednak nie mając żadnej informacji zwrotnej, zaczynasz tworzyć ten produkt tak, jakbyś robiła go sama dla siebie. Efekt? Brak klientów, brak sprzedaży i rozczarowanie.

AUDIO ZE SPOTKANIA

SKRÓCONA NOTATKA ZE SPOTKANIA

#1. Nie ma lepszego testu rynkowego niż sprzedaż

[03:12] My wyznajemy w tej kwestii zasadę: stwórz coś, czego odbiorcy potrzebują właśnie teraz, właśnie od Ciebie, i mają środki finansowe, żeby właśnie teraz to od Ciebie kupić. Jesteśmy przekonane, że nie ma lepszego testu rynkowego niż sprzedaż.

[05:20] Nasz ebook #Idziemy po milion zyskał zainteresowanie czytelników, zanim jeszcze został napisany. Zrobiłyśmy przedsprzedaż i ogłosiłyśmy wstępną datę premiery. Bardzo ogólnie określiłyśmy, co znajdzie się w środku. I kupiły go osoby, które poczuły, że to coś wartościowego. Ważne – przez cały czas pozostawałyśmy w relacji z ludźmi, którzy dokonali zakupu, zadawałyśmy pytania − np. „jakie skojarzenia budzi tytuł ebooka?”. I kiedy otrzymywałyśmy odpowiedzi, to w naszych głowach pisały się jakby nowe rozdziały – taka naturalna reakcja na feedback klientów.

Pamiętaj, że osoby, które dają Ci informację zwrotną, otrzymają rozwiązanie niemalże szyte na miarę ich potrzeb, dzięki temu, że wsparły Cię w tym procesie. To jest właśnie magia tworzenia. W ten sposób możesz zaprojektować różne produkty cyfrowe – kursy, warsztaty, programy rozwojowe.

#2 Twórz swoje kursy wspólnie z klientami

[11:35] Marta, jedna z uczestniczek naszego programu #SkyRocket, właśnie prowadzi pierwszą edycję swojego kursu. Przyznaje, że poniekąd współtworzy go z kursantkami, które są dla niej inspiracją do przygotowywania kolejnych materiałów. Buduje z nimi relacje, a klientki dają jej informację zwrotną o tym, jakie sprawy są dla nich istotne. Dzięki temu wie, na co powinna położyć większy nacisk w kursie – choć sama może wcale by o tych kwestiach nie pomyślała.

[12:21] Najtrudniej jest przygotować pierwszy moduł kursu – wtedy rodzi się w Tobie wiele emocji, nadziei, wyobrażeń, ale też mnóstwo obaw, bo nie masz pojęcia, jak ludzie zareagują na to, co im zaoferujesz. I teraz wyobraź sobie, że zostajesz sama z tymi lękami, i musisz stworzyć kolejne moduły kursu, bez żadnej informacji zwrotnej.

Dlatego pamiętaj, żeby nigdy nie wykluczać tego drugiego człowieka z procesu tworzenia Twoich produktów. Im bardziej będziesz z nim w kontakcie, tym lepszy efekt uzyskasz. Buduj relacje z osobami, które już Ci zaufały i zapłaciły. Wykorzystaj ten czas, aby dowiedzieć się jak najwięcej o ich potrzebach.

#3 Nie musisz dać klientom od razu całego kursu. Daj im coś na start!

[13:10] Jak długi powinien być czas oczekiwania klientów na zakupiony kurs? Daj sobie minimum tydzień, by ochłonąć z emocji po przedsprzedaży, i dopiero zacznij nagrywać pierwszy moduł. Nie musisz od razu dostarczać całego, gotowego produktu. Zaoferuj kursantom coś na start, z czego będą mogli korzystać, kiedy Ty w spokoju stworzysz kolejne materiały.

Nie przeciągaj aż za bardzo tego terminu, ponieważ ludzie, którzy już zapłacili, mogą w tym czasie nawet zapomnieć, że kupili Twój kurs lub stracą gotowość do udziału w nim. Każda sytuacja jest jednak indywidualna. Wiele zależy również od rodzaju kursu. Jeśli projektujesz coś dla przedsiębiorców, którzy potrzebują szybkiego wsparcia – nie możesz czekać np. trzy miesiące, kiedy oni już teraz potwierdzili swoją gotowość. Jeśli natomiast kurs dotyczy projektowania stron www dla pasjonatek, które nie potrzebują go dziś, żeby jutro sprzedawać, to możesz wystartować nawet za miesiąc lub dwa. W czasie oczekiwania daj jednak tym osobom coś więcej – np. prostą checklistę – albo zaproś do mikro-warsztatu na żywo, gdzie zadasz pytania i poznasz potrzeby klientek. Dzięki temu zyskasz pewność, że materiały przygotowane w ramach kursu będą dla nich jak najbardziej wartościowe.

 #4. Rzeczy, które Tobie wydają się błahe, mogą być istotne dla odbiorców

[18:45] Okres przedsprzedaży możesz wykorzystać na wiele sposobów – z pozytywnym skutkiem dla odbiorcy i dla Ciebie. Zwróć uwagę na swoje możliwości przerobowe i dawaj sobie realne terminy – zwłaszcza przy pierwszej sprzedaży, kiedy wszystko będzie dla Ciebie nowe. Nigdy nie zakładaj, że wiesz najlepiej, czego potrzebują Twoi klienci, bo możesz się pomylić. Czasem to, co Tobie wydaje się błahe, dla nich może okazać się niezwykle istotne.

[20:45] Jeśli otrzymasz informacje zwrotne od klientów, łatwiej Ci będzie zaprojektować kurs. W ten sposób uchronisz się też przed sytuacją, że spędzisz wiele miesięcy nad produktem, którego nikt nie kupi. Biznes jest zawsze relacją z klientem. Jeśli on nie zapłaci, to nie ma biznesu.

[33:00] To jest OK sprzedać coś, co na razie jest tylko ideą w głowie i współtworzyć z ludźmi, którzy są tym zainteresowani. Dzięki temu ten produkt stanie się dwa razy lepszy, bo będzie połączeniem Twojej wiedzy i doświadczenia z realnymi potrzebami klientów.

Czujesz, że już czas stworzyć kurs online?

Zajrzyj do naszego bezpłatnego webinaru

Pokazujemy jak krok po kroku stworzyć kurs online, który się sprzeda. WIele osób mówi, że nasza metoda jest innowacyjna :). Zainteresowana?