Zapraszam Cię na 4. odcinek mojego podcastu #DigitalGirl / Zostań Edukatorką Przyszłości!

W odcinku #04 / Marketing treści z Anią Zalewską posłuchasz o:

  • budowaniu marki w sieci za pomocą content marketingu (czyli marketingu treści);
  • na co warto zwrócić uwagę kiedy rozpoczynamy rozwijać nowy kanał komunikacji z naszymi odbiorcami;
  • jak tworzyć wartościowe treści wielokrotnego użytku do internetu. 

Opowiadam także o audiobooku Droga Startupu Erica Ries i wyciągam z niej 3 inspirujące myśli. 

Podcast >>> Download (MP3) / iTunes (subskrybuj)

Linki >>> 

Grupa #DigitalGirls na FB – najbardziej magiczna społeczność w internecie 

Droga Startupu – Eric Ries (audiobook)

Mat Czechowicz – muzyka w podcaście 

 

 

Moim gościem specjalnym w podcaście jest dziś Ania Zalewska z agencji Widoczni 🙂

Ania Zalewska –  zajmuje się marketingiem internetowym, a jej specjalność to content marketing od budowy strategii po realizację. Od 2014 roku działa w agencji Widoczni.com w Poznaniu, gdzie współtworzy zespół marketingowy. Szkoli pracowników, blogerów, studentów i właścicieli firm z podstaw marketingu internetowego, analityki internetowej i content marketingu. Realizuje projekty edukacyjne dla Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu i Wyższej Szkoły Bankowej. Redaguje blog widoczni i publikuje w takich magazynach i portalach branżowych jak: Nowy Marketing, Marketing w Praktyce, Magazyn Online Marketing, Marketer+ i wiele innych. W swoich działaniach inspiruje się projektowaniem usług metodą design thinking.

Linki od Ani:

Artykuł o powiązaniach sprzedaży i treści na stronie – informacje uzupełniające o naszej rozmowy

Artykuł na blogu Widoczni.pl o wyszukiwaniu w Google, o którym wspominała Ania – prawdziwy hit 🙂

Akademia Widoczni – a tutaj aktualne terminy bezpłatnych szkoleń

BuzzSumo – narzędzie do sprawdzania popularności artykułów w mediach społecznościowych, o którym wspominała Ania

Inne przydatne narzędzia w content marketingu:

  1. Answer the Public – pokazuje najczęstsze zapytania internautów związane z wybraną frazą 
  2. Google Trends – umożliwia zbadanie, czy wybrany przez nas temat cieszy się zainteresowaniem

Widoczni na LinkedIn – profil, na którym zespół agencji dzieli się regularnie ciekawostkami z branży

Streszczenie Podcast #04 / Marketing treści z Anią Zalewską

W dzisiejszym odcinku podcastu #DigitalGirl Zostań Edukatorką Przyszłości rozmowa z inspirującym gościem – Anią Zalewską z Agencji Widoczni. Porozmawiamy o content marketingu. Pamiętaj, że to streszczenie zawiera tylko najważniejsze punkty naszej rozmowy. By dowiedzieć się, jak rozwinęłyśmy te tematy, przesłuchaj podcast 🙂

Ania Zalewska: Dzisiaj będziemy obalać mity i poszukiwać tajemnic content marketingu, które ułatwią nam tworzenie wartościowych treści. Nazywam się Ania Zalewska i na co dzień prowadzę w Agencji Widoczni projekt edukacyjny Akademia Widoczni. Zajmuję się również content marketingiem i całym marketingiem naszej agencji, więc łączę kompetencje i z marketingu internetowego, i z budowy wizerunku. Mam nadzieję, że skorzystacie z mojej wiedzy.

Kaśka Żbikowska: Super! Jestem tego absolutnie pewna. Aniu, kiedy myślę o content marketingu, chciałabym, by dziewczyny przyjrzały się temu tematowi od strony praktycznej. Coraz więcej osób chciałoby bowiem sprzedawać swoją wiedzę w sieci. Do tego potrzebna jest dobrze zbudowana marka osobista, która pokaże naszym odbiorcom, kim jesteśmy i jaką wartość dajemy. Content marketing świetnie nadaje się do budowania marki, prawda?

Ania Zalewska: Tak. Są pewne uniwersalne metody, na których można się wzorować i wykorzystać content marketing. Można zacząć od stworzenia bloga. Jednak samo stworzenie tekstów na stronie to jeszcze nie wszystko. Potrzebne są teksty wysokiej jakości, które niosą wartość dla użytkownika. Trzeba się zastanowić, jaką darmową wartość możemy dać użytkownikowi. Warto też pamiętać o tym, że nawet, jeśli jakieś zagadnienie wydaje nam się banalne, to dla innych może stanowić ogromną wartość. Wykorzystajmy to!

Kaśka Żbikowska: Dokładnie. I jeśli damy tę podstawową treść, a ktoś będzie potrzebował wiedzy na wyższym poziomie i będzie chciał wejść kilka kroków wyżej, to i tak będzie od razu kojarzył tę osobę, która pomogła mu na początku, kiedy stawiał pierwsze kroki. Tak zwiększa się prawdopodobieństwo, że wróci do nas.

Ania Zalewska: Tak 🙂 To też daje do myślenia. Może nam się wydawać, że jakiś temat jest zbyt prosty, zbyt banalny, a jednak okazuje się sukcesem. Trzeba mieć trochę dystansu do siebie i do swojej wiedzy. Stanąć z boku i przyjrzeć się, czego chce użytkownik. To, że coś mnie jest niepotrzebne, to nie znaczy, że nie jest potrzebne odbiorcy.

Kaśka Żbikowska: No właśnie. Nawet jeśli robię coś od kilku lat, znam się na tym i wiem, gdzie nie iść, to nie znaczy, że moja społeczność jest w takim samym momencie rozwoju. Powiedz nam, Aniu, na co warto zwrócić uwagę, kiedy chce się odkryć nowy kanał komunikacji.

Ania Zalewska: Najczęstszym błędem, jaki popełniamy, jest to, że się za szybko poddajemy. Polecam danie sobie trochę czasu na testowanie – nie tylko samego kanału, ale też różnych treści, które w nim publikujemy. Warto wszystko przetestować najpierw przez dłuższy okres i dopiero na tej podstawie stwierdzić, czy w ogóle jest sens prowadzenia określonych działań na Instagramie czy na Facebooku. Nigdzie nie jest powiedziane, że musimy być wszędzie i że też wszędzie jest odbiorca zainteresowany nami.

Kaśka Żbikowska: Świetna rada! Bardzo mi się podoba to, co powiedziałaś, żeby się nie poddawać zbyt szybko i obserwować wyniki. Czy kilka miesięcy to rzeczywiście jest dobry okres na testy nowego kanału?

Ania Zalewska: Myślę, że to jest minimum.Warto też testować inne obszary.

Kaśka Żbikowska: Wiem, że odbiorcy naszego podcastu będą zainteresowani tym, czy należy różnicować treści w różnych kanałach. Czy jeśli prowadzę fanpage, konto na Instagramie i bloga, to powinnam dawać tam te same treści? Może nie wszystkie treści są do tych kanałów dostosowane?

Ania Zalewska: To zależy od typu odbiorcy na danym kanale. Trzeba poznać swoich użytkowników i dowiedzieć się, czy faktycznie powielają się pomiędzy tymi kanałami, czy może zupełnie inny użytkownik jest na LinkedIn, a zupełnie inny na Facebooku. Kiedy dystrybuuję tę samą treść we wszystkich kanałach, to mimo że to jest to samo, docieram do zupełnie innych osób. Więc tak w ciemno stwierdzić, że się powtarzam byłoby zbyt dużym uproszczeniem.

Kaśka Żbikowska: Dobrze, że o tym mówisz. Przyszło mi do głowy, że w zasadzie można ogrywać ten sam materiał na różne sposoby. Dzięki temu mamy content wielokrotnego użytku. W różnych kanałach możemy inaczej go ograć. Może właśnie to jest ta ścieżka?

Ania Zalewska: Nasz przekaz może się powtarzać, ale oczywiście forma zawsze musi być dopasowana do odbiorcy. A odbiorca jest inny na Instagramie, inny bezpośrednio na blogu, inny na Facebooku, Twitterze.

Kaśka Żbikowska: Tak, i jeśli wiemy, że na jednym kanale moi odbiorcy lubią oglądać, na innym słuchać, a na jeszcze innym czytać, to nie tylko chodzi o dobór odpowiednich form tego samego przekazu, ale o coś jeszcze. Można na przykład wrócić do materiałów sprzed kilku miesięcy, czy sprzed kilku lat (o ile oczywiście one wciąż mogą dawać wartość odbiorcy).

Ania Zalewska: Absolutnie nie musimy ciągle tworzyć czegoś od nowa. W takiej sytuacji, dobrze sprawdza się podejście, żeby wykorzystać ponownie to, co już mamy. Użytkownik, nawet jeżeli czytał wcześniej ten artykuł, może totalnie go nie kojarzyć. Warto pamiętać o tym, by tworzyć raczej evergreen content, czyli treści, które nigdy się nie starzeją.

Kaśka Żbikowska: Podoba mi się to, bo to uwalnia trochę twórczynie treści w sieci. Wykonanie naszej pracy raz – pozwala nam korzystać z niej wielokrotnie. Aniu, chciałabym jeszcze zapytać o jedną rzecz. Jeśli chcemy tworzyć dużo wartościowej treści, dzielić się naszą wiedzą. Brakuje nam jednak czasu! Może masz jakąś złotą radę dla osób, które mają mało czasu w ciągu tygodnia na opracowywanie nowych treści?

Ania Zalewska: Jeżeli rzeczywiście mamy np. tylko 1 godzinę tygodniowo, to na pewno radzę odpuścić sobie blog. Nie wyobrażam sobie, żeby w godzinę stworzyć wartościowe artykuły, opublikować je w sieci i jeszcze promować. Możemy natomiast publikować szybkie porady. Skąd brać content? Można śledzić codziennie przez 15 minut najciekawsze blogi zagraniczne, wybrać z nich esencję i podzielić się z odbiorcami. I to świetnie działa.

Kaśka Żbikowska: Świetny przykład. Aniu, bardzo Ci dziękuję za te wskazówki.

Try najważniejsze punkty do wdrożenia z rozmowy z Anią:

  1. Realizuj testy nowych pomysłów świadomie, długofalowo, strategicznie.
  2. Odśwież starsze artykuły.
  3. W każdym kanale komunikacji komunikuj się z odbiorcami inaczej, wykorzystując tę samą treść.

 

Audiobook, który chcę Ci polecić – Droga Startupu – Eric Ries

Trzy złote myśli od Erica Riesa:

Myśl #1:

Przedsiębiorca to jest tak naprawdę stan umysłu, a nie jakiś zawód, wyuczona rola, stanowisko.

Przedsiębiorczość nie jest czymś zarezerwowanym tylko dla przedsiębiorców. Przedsiębiorca to ktoś, kto zupełnie inaczej – w taki bardziej otwarty i świadomy sposób – patrzy na rynkowe zjawiska i na siebie jako element tego rynku.

Myśl #2:

Think Big. Start Small. Scale Fast.

Myśl ta dotyczy każdej z nas, która chciałaby bardzo szybko zobaczyć w postępy w swoich projektach.

Think Big to myślenie ambitne, przyszłościowe.

Start Small – zaczynaj od małych kroków i nie bój się tego, że na starcie jesteś mała.

Scale Fast – rozwijaj się szybko. Kiedy zaczynam myśleć właśnie o ambitnych celach, mam świadomość tego, że im szybciej wystartuję, zdziałam więcej. Będę szybciej się rozwijać, rosnąć i skalować swoją działalność.

Myśl #3:

Małe firmy są zakładane po to, aby kiedyś stały się dużymi firmami.

Bardzo często startujący przedsiębiorcy są zakochani w swoim pomyśle. Są nakręceni niesamowitą energią i mają dużo entuzjazmu w realizowaniu swoich zamierzeń. I niestety bardzo często demonizują duże firmy, duże podmioty gospodarcze, korporacje.

A przecież małe firmy są zakładane po to, aby rosły. I kiedy przedsiębiorca zaczyna działać na szerszą skalę, to jest zmuszony wręcz w naturalny sposób zaangażować kolejne osoby do swojego zespołu. Dlatego mała firma z ambitnymi planami chce się rozwijać i tak naprawdę dąży do tego, aby w przyszłości jak najszybciej zostać dużą firmą.

W kolejnym odcinku

W kolejnym odcinku opowiem Ci o temacie, który jest bardzo interesujący dla każdej Edukatorki Przyszłości – badaniach rynku. W jaki sposób poznać oczekiwania i potrzeby swoich klientów, kursantów, odbiorców, czytelników.