Zapraszam Cię na 2. odcinek mojego podcastu #DigitalGirl / Zostań Edukatorką Przyszłości!

W odcinku #02 / Szybkie eksperymenty opowiadam o:

  • cyklu pozyskiwaniu informacji zwrotnej Twórz – Mierz – Ucz się;
  • MVP, czyli minimalnych i satysfakcjonujących produktach i dlaczego warto je tworzyć;
  • szybkich i zwinnych testach naszych pomysłów na edukacyjne produkty online. 

Opowiadam także o książce Metoda Lean Startup Erica Ries i wyciągam z niej 3 inspirujące myśli. 

Podcast >>> Download (MP3)

Linki >>> 

#JestemEdukatorką (2.0) – mój najnowszy projekt dla autorek kursów online, który realizuję wspólnie z Gosią Kamińską. Nabór do edycji 2.0 trwa do 23.05.2018 roku, a 22.05.2018 roku o godzinie 20 – pierwszy bezpłatny warsztat online, w którym możesz sprawdzić nasze możliwości i metody pracy (aby zdobyć miejscówkę musisz jedynie zrealizować tę jedną >>> TAJNĄ MISJĘ)

Grupa #DigitalGirls na FB – najbardziej magiczna społeczność w internecie 

Metoda Lean Startup – Eric Ries

Mat Czechowicz – muzyka w podcaście 

Zadanie dla Ciebie >>> 

Mam świra na punkcie działania, dlatego chcę Cię zaprosić do zabawy. Jeśli masz ochotę zrobić jakiś #SzybkiEksperyment, to:

  1. wejdź do grupy >>> #DigitalGirls na FB
  2. odszukaj post #SzybkiEksperyment (lub opublikuj oddzielny post z takim hashtagiem)
  3. opisz w kilku słowach swoje wyzwanie / pytanie / zagwostkę i zapytaj dziewczyny ze społeczności, jakie są ich wskazówki i odpowiedzi. Oczywiście sama także wesprzyj inne #DigitalGirls w ich wyzwaniach.

To może być BARDZO wartościowe! Do dzieła!

Streszczenie Podcast #02 / Szybkie eksperymenty

W drugim odcinku podcastu zajmiemy się szybkimi eksperymentami. To jeden z moich ukochanych tematów związanych z projektowaniem nowych produktów edukacyjnych. To bardzo ważne, by sprawdzić nasz pomysł przed jego wdrożeniem. Szkoda czasu na tworzenie produktów, których nikt nie pragnie.

Jeśli przygotowujemy się do premiery produktu i chciałybyśmy sprzedać go w sieci, koniecznie trzeba poprzedzić takie właśnie wdrożenie rynkowe szybkimi eksperymentami i sprawdzeniem, jak ludzie zareagują na nasz pomysł. Czasami wystarczy jeden eksperyment. Czasami będzie ich potrzebna znacznie większa ilość.

Trzy elementy szybkich eksperymentów:

  1. Cykl pozyskiwania informacji zwrotnej. 

To najważniejszy element całej naszej układanki eksperymentalnej. Określenie celu eksperymentu. Jeśli nie uzyskamy informacji z rynku, nasz eksperyment nie będzie miał sensu. Chodzi o to, aby wyjść z naszym pomysłem do ludzi i sprawdzić, co na nasz pomysł powiedzą odbiorcy.

  1. Koncepcja MVP, czyli Minimal Viable Product.

Na samym początku działania warto stworzyć taki minimalny i satysfakcjonujący produkt, który wystarczy do tego, aby pozyskać pierwsze informacje zwrotne od naszych odbiorców i klientów.

  1. Jak robić szybkie testy edukacyjnych i rozwojowych produktów online. 

Nie ma nic lepszego od stworzenia próbki albo prototypu i zweryfikowania, co na jego temat myślą nasi klienci. Koniecznie zrób to, zanim spędzisz tygodnie lub miesiące nad przygotowaniem produktów.

Cykl pozyskiwania informacji zwrotnej

Czym jest cykl pozyskiwania informacji zwrotnej i dlaczego jest on tak ważny?

Pomyśl o produktach edukacyjnych i rozwojowych. Jak myślisz, czy spełniają one takie potrzeby odbiorców, które są podstawowymi, fundamentalnymi potrzebami życiowymi? Czy raczej są to specjalne potrzeby wyższego rzędu? No właśnie – edukacja i rozwój są potrzebami wyższego rzędu.

Jeśli projektujemy edukacyjne i rozwojowe produkty, to musimy pamiętać o tym, że nasi klienci na pewno chcieliby coś poprawić w swoim życiu, coś usprawnić, wejść na wyższy poziom w swoich umiejętnościach, czy kompetencjach z jakiejś dziedziny. Ale nie są to potrzeby niezbędne do życia. Dlatego nie możemy mieć najmniejszych wątpliwości co do tego, czy nasz produkt, spełni potrzeby naszych klientów.

Jak pozyskać informację zwrotną od klientów w 3 krokach?

  1. Krok pierwszy – Tworzenie.
  2. Krok drugi – Mierzenie.
  3. Krok trzeci – Nauka.

Krok 1 – Tworzenie

Na samym starcie stwórz konkretny produkt przeznaczony dla swoich klientów. Da Ci on informację zwrotną. Tworzenie produktów dla samego siebie jest fajne w momencie, kiedy się rozwijasz, bawisz i kiedy szukasz inspiracji. Nie jest fajne, ani nie jest dobre i nie jest na pewno efektywne, kiedy realizujesz konkretne projekty biznesowe i chciałabyś w sposób świadomy i strategiczny trafić do swoich odbiorców i rozwiązać ich problemy. Stwórz minimalną próbkę i pozwól klientom się do niej odnieść.

Czym jest minimalny produkt?

Jest to produkt w wersji minimalnej, ale na tyle satysfakcjonującej, że klient może ją przetestować. Chodzi o to, aby wyprodukownie produktu nie zajęło Ci wiele czasu i wysiłku tak, by cała Twoja praca poszła na marne.

Krok 2 – Mierzenie

Chodzi o sprawdzanie, w jaki sposób klienci zareagowali na Twój produkt. Co o nim myślą.

Pamiętaj: mierzyć możemy tylko i wyłącznie to, co określiłyśmy wcześniej jako punkty odniesienia. Jeżeli np. chciałabyś mierzyć poziom zainteresowania Twoim pomysłem, musisz określić, jaki jest minimalny próg, od którego uznasz, że Twoi klienci rzeczywiście są zainteresowani tym tematem (czyli np. minimalna ilość wejść na stronę).

Etap mierzenia jest niezwykle istotny.

Krok 3 – Nauka

Wyciągaj wnioski z testów, pomiarów, których dokonałaś w ramach całego badania.

Minimalny produkt i jego rodzaje

Mam dla Ciebie 3 przykłady rodzajów minimalnego produktu, który możesz w swoim własnym biznesie online edukacyjnym rozwijać i sprawdzać.

  1. Prototyp – To taka prosta forma całego produktu, którą tworzymy po to, aby móc przetestować pewne założenia o całym produkcie. Jeśli planujesz realizowanie w przyszłości swojego własnego kursu online, to prototypem może być np. 3-dniowe wyzwanie. Takie działanie sprawdzi dla Ciebie co czują na ten temat Twoi odbiorcy – czy to dla nich proste, trudne, czy ich interesuje ten temat, czy trafiłaś właśnie w 10-tkę ich potrzeb i zainteresowań itd.
  2. Próbka Twojej pracy – Bardzo często taki format minimalnego produktu stosowany jest w przypadku e-booków. Pozwól klientowi zadecydować, czy temat go interesuje, oferując mu darmową próbkę swojego produktu.
  3. Wersja 1.0 – przygotowując produkt cyfrowy możesz zacząć od przygotowania jego niekompletnej, albo nie do końca dopracowanej wersji. Bardzo profesjonalnej, ale wciąż jeszcze wymagającej uzupełnienia.

Nie zrażaj się, jeśli Twój minimalny produkt i pierwsze szybkie eksperymenty nie okażą się hitami rynkowymi i nie sprawią, że ustawi się kolejka zachwyconych klientów. Bardzo często te pierwsze, pozornie nieudane, eksperymenty okazują się najlepszym, co może nas spotkać. Dzięki nim, w kolejnym kroku nie idziemy w kierunku ślepej uliczki, a wybieramy właśnie tę, o której już wiemy że ślepa nie jest.

Formy szybkich testów

Szybkie testy to testy, które pozwolą Ci szybko i łatwo zmierzyć wiele czynników mających wpływ na powodzenie Twoich produktów.

  1. Test wczesnego zainteresowania – sprowadza się najczęściej do stworzenia strony lądowania  z opisem koncepcji Twojego produktu oraz dołączenia do tej strony formularza, w którym można zapisać się na listę oczekujących na finalny produkt. Taka próbka badania – ile osób jest wstępnie zainteresowanych pomysłem – da Ci bardzo wiarygodne i konkretne informacje zwrotne. Kiedy zobaczysz, że do formularza zapisu dochodzi bardzo niewielka ilość odwiedzających tę stronę, będziesz wiedzieć, że ten temat nie chwycił.
  2. Przedsprzedaż – to mój ulubiony rodzaj testu, który bada najwięcej rzeczy, które są istotne dla przedsiębiorcy internetowego. Jest to najbardziej miarodajny test rynkowy, ponieważ pozwalasz klientom odwiedzającym Twoją stronę z ofertą zagłosować na Ciebie swoim portfelem.

Polecam Ci spojrzenie na te szybkie eksperymenty z perspektywy bardzo praktycznej. Zastanów się dzisiaj – co mogłabyś przetestować w najbliższych dniach? Jaki pomysł chodzi za Tobą od dłuższego czasu i aż prosi się o sprawdzenie, czy warto iść w niego głębiej? Co mogłabyś przetestować?

To nie muszą być rynkowe produkty. Na początku możesz testować np.:

  • tytuł swojego ebooka,
  • temat Twojego freebies itp.

Książka, którą chcę Ci polecić – Metoda Lean Startup” Eric Ries

Książka ta dotyka tematów związanych z innowacjami, z szybkimi i bardzo skalowalnymi przedsięwzięciami, jakimi są startupy.

W książce Eric Ries porusza temat szybkiego i sprytnego testowania różnych założeń biznesowych i budowania sprawnie działających firm. Sporo czasu poświęcone jest też innowacji i startupom.

Czym jest sturtup?

Startup do ludzka instytucja stworzona z myślą o budowaniu nowych produktów lub usług w warunkach skrajnej niepewności.

3 myśli z książki „Metoda Lean Startup”, którymi chcę się z Tobą podzielić:

Myśl #1:

Ty też jesteś startupem.

Postrzeganie siebie jako takiej organizacji / projektu, która żyje w warunkach skrajnej niepewności i dzięki temu właśnie rozwija się mocniej i coraz bardziej sprawnie.

Myśl #2:

Przedsiębiorczość to ciekawość.

Przedsiębiorca jest osobą, która uwielbia zaspokajać swoje zainteresowanie i ciekawość światem, która słucha klientów, uwielbia się uczyć w działaniu.

Przyzwyczaj się do tego, że jeśli projektujesz swoje produkty online – nigdy nie będzie takiego momentu, w którym będziesz w 100% gotowa, perfekcyjnie przygotowana i na 100% przygotowana i zrealizowana.

Myśl #3:

Każdego dnia podważaj swoje założenia o świecie.

Wielu przedsiębiorców, a także twórców autorskich projektów wyłożyło się (mówiąc kolokwialnie) na tym, że przygotowywali produkty i usługi bazując na swoich fundamentalnych założeniach o świecie i klientach, których nie zweryfikowali w praktyce.

Dlatego tak bardzo ważne są te małe, szybkie, zwinne testy, które umożliwią Ci zweryfikowanie Twoich własnych założeń o świecie, o Tobie, a przede wszystkim o potrzebach Twoich klientów.

W następnym odcinku

W kolejnym odcinku porozmawiamy o tym, w jaki sposób robić wyzwania 🙂

Do usłyszenia!