Zostań liderką internetowej społeczności – rozmowa z Agą Płoską

  • Kobieta z tłumu – czyli o tym, jak pozyskiwać pieniądze na realizację naszych marzeń. Ty także możesz to zrobić!
  • Jak rozpocząć budowanie społeczności w internecie – wokół naszej marki, idei, produktów?
  • 4 sekrety dobrej kampanii crowdfuningowej odkryte!

Autorka: Kaśka Żbikowska

Jestem strategiem marketingu //
Uczę zarabiać na wiedzy w internecie. Pasjonuję się projektowaniem usług stawiających w centrum człowieka. Pokazuję, jak łączyć świetny design, biznesową opłacalność i radość korzystania z naszych rozwiązań, aby zarabiać z przyjemnością //

Pracuję tylko z liderkami gotowymi, by zmienić świat. One nie czekają na zmiany. One są zmianą //

Napisz do mnie: 
kaska@digitalgirls.pl

 

Dajesz komuś wartość i ktoś może Ci za nią zapłacić. W ten sposób się wymieniacie

[01:00] Gościem odcinka jest Aga Płoska – mentorka i przewodniczka, która na co dzień uczy kobiety, jak realizować skuteczne kampanie crowdfundingowe. O budowaniu społeczności i zaangażowania ludzi wokół pięknych idei wie naprawdę dużo.

[03:24] Crowdfunding to finansowanie społecznościowe, finansowanie przez tłum. Sam mechanizm „zrzucania się na konkretny cel” jest stary jak świat, ale dzięki internetowi ta opcja stała się dostępna dla wszystkich. Ten tłum, który się pojawia, ma spowodować drobnymi kwotami, iż to marzenie, np. związane z celem biznesowym (choć nie tylko) wzniesie się na wyżyny. Aga pięknie określiła to na swojej stronie internetowej: „Ten mechanizm nie polega na błaganiu o pieniądze. Ty nie wyciągasz ręki po pieniądze. Ty zapraszasz do współtworzenia Twojego projektu – a to zupełnie zmienia perspektywę!”.

Ważnym ogniwem są tutaj relacje. Dajesz komuś wartość i ktoś może Ci za nią zapłacić. W ten sposób się wymieniacie – Ty realizujesz swój cel, a druga strona otrzymuje swoją nagrodę.

[09:00] Aga podkreśla, że wszystko zaczyna się od budowania społeczności. Zwykle definiujemy ją jako ludzi, którzy są wokół nas, śledzą nasze działania – najczęściej związane z obecnością w internecie – patrzymy na ilość lajków czy obserwujących w sieci, przez co możemy wpaść w pułapkę ilościową. Dlatego należy postawić na prawdziwą relację i wymianę wartości, której nie da się zmierzyć. Mamy  wielki potencjał i zasoby, tylko nie zdajemy sobie z tego sprawy. Zawsze są wokół nas ludzie, którzy wcale nie muszą być naszymi fanami na Facebooku.

Więc kiedy zaczynasz, to najpierw rozejrzyj się i zobacz, kogo masz obok siebie. To pierwszy krok, który doprowadzi Cię do kolejnych ludzi. Aga twierdzi, że liczba w jej społeczności online jest umiarkowana, ale kiedy pada hasło „robimy akcję”, to wtedy pojawiają się te właściwe osoby.

Download (pobierz MP3) 

iTunes (subskrybuj)

iTunes #DigitalGirl – tutaj możesz napisać recenzję podcastu

Mój profil na Instagram – tutaj codziennie publikuję wskazówki dla tworzących i sprzedających swoje produkty online

Kampania crowdfundingowa “kobieta z tłumu”

[17:00] Jak zainteresować ludzi Twoim pomysłem, zainspirować ich swoim marzeniem, żeby wpłacili te drobne kwoty? Gdy budujemy kampanię crowdfundingową czy jakąkolwiek inną, zawsze gdzieś tam są obecne te pieniądze. Tyle że one powinny być konsekwencją dobrze wykonanej pracy, a nie celem samym w sobie. Dlatego na początku zastanów się, co tak naprawdę chcesz wzbudzić w tych ludziach, do czego ich doprowadzić i jak powinni się poczuć, kiedy już to dostaną. Wiedząc to, łatwiej do nich dotrzesz.

[20:00] W tej chwili Aga jest w trakcie własnej kampanii Kobieta z tłumu – związanej z jej książką o tym samym tytule – i buduje społeczność wokół tej idei. Sama mówi, że gdy pracuje nad swoim projektem – pokazuje go szerszej publiczności i pojawiają się pierwsze zakupy, wsparcie oraz komentarze w formularzu zakupowym − „to  są to takie emocje i doświadczenia, których nie można z niczym porównać”. „To taka kwintesencja i coś, dla czego warto realizować swoje projekty”. Ta wymiana odbywa na wielu płaszczyznach, niekoniecznie finansowej, dlatego jakość jest znacznie ważniejsza od ilości. Niektóre osoby mogą wpłacić przysłowiową złotówkę, ale dodatkowo np. polecą Twój projekt swoim znajomym i docelowo może się to przełożyć na większe zainteresowanie.

[28:00] Kiedy robisz kampanię czy nawet darmowe wyzwanie, musisz pozbyć się oczekiwań – to jest klucz do budowania społeczności. Nie oczekuj, że ludzie będą robili konkretnie to, czego od nich chcesz. Ich działania mogą być naprawdę różne. Niektóre osoby nie mogą sobie pozwolić na zakup Twojego produktu czy wpłacenie nawet najmniejszej kwoty, ale oferują wsparcie emocjonalne. To niezwykle uskrzydlające.

Agnieszka Płoska

Wspiera kobiety w realizacji skutecznych kampanii crowdfundingowych (finansowania społecznościowego). Obecnie prowadzi autorski projekt “Kobieta z tłumu”, w którym wzmacnia kobiety w odważnym realizowaniu swoich marzeń i celów, budząc w nich liderki swoich społeczności (także tych wirtualnych).

Aga jest wizjonerką, wierzącą w niemożliwe i uwielbia spełniać swoje marzenia. Ostatnio skończyła pisać swoją pierwszą książkę, którą wydaje z zaangażowaniem społeczności.


Kup książkę i stań się częścią projektu Kobieta z Tłumu >>> www.kobietaztlumu.pl

Dobra kampania zaczyna się od tego, co mamy w głowie

[32:30] Aga podkreśla, że nasze istnienie biznesowe zaczyna się od tego, co mamy w głowie, jak jesteśmy ukształtowani i na czym nam zależy. Im bardziej jesteśmy autentyczni, spójni w naszych działaniach i zależy nam na nadaniu realnej wartości, a nie na bogaceniu się i zbieraniu środków finansowych, tym łatwiej nam zbudować społeczność i relacje. Opowiada także o elementach dobrej kampanii crowdfundingowej, gdzie…

Pierwszym krokiem jest wizja końca, zainspirowana Stephenem Coveyem, autorem „7 nawyków skutecznego działania”. To tak jakby GPS pokazywał Ci drogę do celu. W międzyczasie możesz zmienić trasę, pójść innymi ścieżkami, ale ten GPS nadal będzie Cię prowadził do właściwego miejsca. Dokładnie tak samo jest w przypadku kampanii. Projekt Zapuzzlowani – w ramach Kobiety z tłumu – został  zrealizowany na bazie konkretnych kroków, gdzie pierwszym jest właśnie wizja końca. Jeśli dobrze ją zdefiniujesz i wiesz, co chcesz wywołać w ludziach, to ten krok będzie Ci determinował wszystkie pozostałe.

4 elementy dobrej kampanii crowdfundingowej wg. Agi: 

  • Wizja końca
  • Zbuduj
  • Zrealizuj
  • Zadbaj

Stwórz wizję końca, Zbuduj, Zrealizuj i Zadbaj

W drugim kroku – zbuduj – musisz określić, czego konkretnie potrzebujesz. Popatrz sobie, jak wyglądają inne kampanie, poszukaj inspiracji. Pokaż, o czym i dla kogo jest ten projekt.

W trzecim kroku – zrealizuj – pomyśl o strategii komunikacyjnej i promocyjnej, żeby zmaksymalizować szanse na dotarcie do jak największej liczby osób. Przygotowujesz się do tego wcześniej, ale realizujesz w trakcie trwania kampanii.

W kroku czwartym – zadbaj – musisz pamiętać, że w kampanii są zawsze dwie strony – klient czy wspierający, oraz Ty. Najpierw zadbaj o siebie, by móc potem zatroszczyć się o innych. W tym kroku należy też zadbać o kilka innych rzeczy − np. zaplanować koszty wysyłki w przypadku wydanej książki.

[41:00] Aga bardzo by chciała, żeby na tych crowdfundingowych szczytach było więcej kobiet. Mówi, że abyśmy my, kobiety, mogły realizować te projekty, musimy być liderkami. Pokazuje nam ścieżkę, dzięki której mamy szansę dotrzeć na ten szczyt.

W swoich kampaniach koncentruje się właśnie na kobietach, ale mężczyźni także mogą z tego czerpać. Jeśli chcą, żeby ten projekt wzmocnił świat, niech poinformują o nim ważne dla nich kobiety.

[58:00] Przygotowując swoją książkę, Aga zapytała kobiety, które już wcześniej realizowały swoje projekty: co zrobiłyby inaczej, gdyby mogły przeprowadzić swoją kampanię od nowa. Przyznaje, że czytając odpowiedzi, miała efekt WOW. Sama często wpada w pułapkę wiedzy – zrealizowała już wiele kampanii, pewne rzeczy są więc dla niej oczywiste, podczas gdy dla innych wcale nie muszą takie być.

Wiadomo, że chodzi o realizację projektów crowdfundingowych, ale nie przywiązujmy się tak bardzo do tych pieniędzy, bo te doświadczenia, którymi Aga się dzieli i przykłady, które przytacza, można przekuć na każdy realizowany projekt.

[01:01:00] Więcej informacji znajdziesz na stronie www.kobietaztlumu.pl, na której odbywa się kampania projektu pod tym samym tytułem. Celem jest wspieranie kobiet i uczenie ich realizacji skutecznych kampanii crowdfundingowych. Głównym marzeniem Agi jest zdobywanie funduszy, aby wspierać kobiety finansowo i merytorycznie. Na stronie będzie również możliwość zakupienia książki w wersji papierowej lub elektronicznej.

 

Wybuchowy wzrost// Cliff Lerner

1 / Poszukaj czegoś, co ludzie robią w sposób mało efektywny i stwórz rozwiązanie, które znacznie ułatwi im osiągnięcie pożądanego rezultatu.

2 / Naucz się weryfikować swoje koncepcje jak najmniejszym nakładem finansowym i w jak najkrótszym czasie.

3 / Czy wiesz, co jest efektem “o, ja cię kręcę!” w przypadku Twojego produktu? Dowiedz się tego i skup się na tym, aby mogło go doświadczyć jak najwięcej klientów.

>>> Link do księgarni

książka na dziś – Wybuchowy wzrost – Cliff Lerner

[01:05:00] W tym odcinku polecaną lekturą jest „Wybuchowy wzrost” autorstwa Chrisa Lernera. Oto 3 wskazówki dla Ciebie.

*Poszukaj czegoś, co ludzie robią w sposób mało efektywny i stwórz rozwiązanie, które znacznie ułatwi im osiągnięcie pożądanego rezultatu. Znajdź jeden element całej układanki, dzięki któremu pomożesz rozwiązać realną bolączkę swoich klientów, swojej specyficznej grupy odbiorców.

**Naucz się weryfikować swoje koncepcje jak najmniejszym nakładem finansowym i w jak najkrótszym czasie. Dobrym sposobem jest organizowanie przedsprzedaży lub regularnej sprzedaży jakiegoś produktu, jak również sprzedawanie czegoś, czego jeszcze nie wyprodukowałaś. Jeśli zaczniesz od sprzedawania, a nie od tworzenia produktu, to szybko zweryfikujesz, ile osób jest nim zainteresowanych i sprawdzisz swój pomysł.

***Czy wiesz, co jest efektem “o ja cię kręcę!” w przypadku Twojego produktu? Dowiedz się tego i skup się na tym, aby mogło go doświadczyć jak najwięcej klientów. Im szybciej poznasz najmocniejszy element Twoich usług, tym szybciej będziesz mogła go jeszcze bardziej wzmocnić i zaproponować swoje rozwiązanie kolejnym osobom.