Zapraszam Cię na 31. odcinek mojego podcastu #DigitalGirl

Twój biznes nie jest o Tobie, Twój biznes jest o Twoim kliencie. Dlatego przesłanie o tym, w czym jesteś ekspertką, musi być bardzo jasne i precyzyjne, by Twój klient nie miał najmniejszych wątpliwości, że jesteś dla niego stworzona, a Twoje usługi są szyte na miarę jego potrzeb. W dzisiejszym odcinku opowiadam o:

1 // precyzowaniu czym jest główna potrzeba klienta, którą zaspokajasz – zwłaszcza kiedy jesteś „multipasjonatką”;
2 // dwóch ćwiczeniach, które możesz zrobić od razu, które pomogą Ci uchwycić swój wyróżnik;
3 // jak skupić się na tym, co naprawdę ważne dla klienta, aby postrzegał nas jak najlepszą partnerkę w bizesie.

Książka, którą Ci dziś polecam to „Sztuka projektowania tekstów” Ewy Szczepaniak, a oto 3 myśli na wynos z lektury:

1 / Dobre teksty to nie coś, co się pisze, ale coś, co się projektuje.
2 / Stwórz swój własny portret komunikacyjny. 
3 / Za każdym razem, kiedy startujesz z pisaniem jakiegoś tekstu, Twój klient, jest jego bohaterem.

Zapraszam do wysłuchania 🙂

Podcast >>> Download (MP3) / iTunes (subskrybuj)

Linki: 

iTunes #DigitalGirl – miejsce, w którym możesz napisać rekomendację o moim podcaście

Grupa #DigitalGirls na FB – najbardziej magiczna społeczność w internecie 

Sztuka projektowania tekstów – Ewa Szczepaniak 

Mat Czechowicz – muzyka w podcaście 

Inne odcinki podcastu, które mogą Cię zainteresować:

DG30 / Nie musisz być dla wszystkich, czyli jak znaleźć swoją niszę

DG25 / Jak przestać się bać zawężania grupy klientów

 

Notatka z odcinka:

DG31 / Zdecyduj, w czym jesteś ekspertką

[01:12] Jednym z największych wyzwań moich klientek jest doprecyzowanie, w czym są ekspertkami. Doskonale wiem, jak trudno jest nam, multipasjonatkom – kochającym się rozwijać, zgłębiać wiedzę – wybrać to, w czym tak naprawdę się specjalizujemy.

To główna myśl, którą rozwijam w tym odcinku – Twój biznes nie jest o Tobie, Twój biznes jest o Twoim kliencie. Dlatego przesłanie o tym, w czym jesteś ekspertką, musi być bardzo jasne i precyzyjne, by Twój klient nie miał najmniejszych wątpliwości, że jesteś dla niego stworzona, a Twoje usługi są szyte na miarę jego potrzeb (w odcinku DG30 / Nie musisz być dla wszystkich, czyli jak znaleźć swoją niszę mówiłam, dlaczego nie warto skupiać się na „wszystkich”).

[04:50] Nie musisz być ekspertką w szerokim zakresie. Jeśli Twoją dziedziną są media społecznościowe – wystarczy, że powiesz, iż specjalizujesz się np. w ustawianiu reklam na Facebooku, czyli wyodrębnisz ten najważniejszy fragment. Dzięki temu precyzyjniej trafisz w centrum potrzeb Twoich klientów, którzy pragną, abyś w krótkim czasie pomogła im dojść tam, gdzie nie mogą lub nie chcą dotrzeć sami.

[06:26] Wskazówka. Doprecyzuj główną potrzebę, którą zaspokajasz u klienta – i bądź ekspertką w tej dziedzinie. Niech to będzie coś, co wyróżnia Cię z tłumu i nie pozostawia u Twojego odbiorcy żadnych wątpliwości. Jeżeli będziesz dokładnie wiedziała, jak Twój klient definiuje swój aktualny problem, to zdecydowanie precyzyjniej odpowiesz na tę potrzebę i dotrzesz do osób, które Cię w tej chwili poszukują. Będziesz także potrafiła nazwać siebie we właściwy sposób.

[07:42] Skorzystaj z dwóch przygotowanych przeze mnie szablonów dołączonych do notatek z tego odcinka.

Szablon 1. składa się z trzech okręgów. W pierwszym z nich zapisz sobie wszystko, co potrafisz robić – Twoje mocne strony, które mogą być ważne dla Twojego klienta. W drugim zbierz wszelkie skojarzenia związane z tym, w czym mogłabyś pomagać klientom, rozwiązując ich problemy. W trzecim wymień, za co te osoby są w stanie Ci zapłacić – wykorzystaj przy tym swoje zapiski z pierwszych dwóch pól. Te trzy okręgi będą miały wspólne mianowniki, w których znajdziesz najważniejsze rzeczy, jeśli chodzi o dookreślanie i budowanie Twojej specjalizacji.

[11:56] Wykorzystując szablon 2., narysuj sobie dwie osie współrzędnych – X i Y – i każdą z nich nazwij parametrem, który wyróżnia Cię na tle innych osób. Kiedy porównujemy się z konkurentami na rynku, to mówimy, że np. robimy coś szybciej lub dokładniej niż inni – i tutaj parametrem jest szybkość, dokładność. Jednak, jeśli w Twojej niszy jest już osoba, która z powodzeniem obsługuje klientów i używa właśnie takich parametrów, to Ty, komunikując się za pomocą tych samych określeń, możesz mieć problem z przebiciem się przez informację już istniejącą na rynku.

[14:04] Dlatego łatwiejszym i skuteczniejszym sposobem jest stworzenie własnych osi z parametrami, które czynią Cię na tyle wyjątkową, że nie musisz się już z nikim ścigać. W ten sposób argumenty, których będziesz używała w zaproszeniach dla klientów, będą wyjątkowe i trafią w inne, bardzo istotne aspekty, o których Twoi odbiorcy mogli wcześniej nawet nie pomyśleć.

[14:27] W moim przypadku jest to bliskość i kameralność w kontaktach z klientkami – uwielbiam bliskie relacje i swój komunikat bardzo lubię wyrażać przez te parametry. Z drugiej strony dbam również o wygląd grafik dołączonych do moich programów, a które są jednocześnie esencjonalne i użyteczne, co klientki bardzo sobie chwalą. Zatem, jeśli będę komunikować światu moje parametry, czyli bliskość oraz ten ładny, użyteczny design, to najprawdopodobniej trafią do mnie osoby, które potrzebują kameralności (np. introwertyczki) i te, które cenią sobie wizualny aspekt.

[18:55] Zobacz więc, jak to jest u Ciebie – stwórz swoją własną oś z co najmniej dwoma parametrami, dzięki którym jesteś wyjątkowa i wyróżniasz się na tle innych osób.

[23:00] Tym razem polecam książkę „Sztuka projektowania tekstów. Jak tworzyć treści, które podbiją internet” Ewy Szczepaniak. Wyjęłam z niej 3 myśli dla Ciebie.

1 // Dobre teksty to nie coś, co się pisze, ale coś, co się projektuje. Dobry tekst jest jak projekt, jego tworzenie zaczyna się od serii bardzo konkretnych decyzji. Od samego początku decydujesz, jak będzie wyglądała Twoja publikacja – jakie postacie się w niej znajdą, jak będziesz opisywała wszelkie zjawiska, jakim językiem będziesz mówiła.

2 // Stwórz swój własny portret komunikacyjny. Musisz wybrać temat Twoich treści, ale przede wszystkim zdecydować, jaki ma być ich charakter, jaką Ty będziesz twórczynią tych tekstów.

3 // Za każdym razem, kiedy startujesz z pisaniem jakiegoś tekstu, Twój klient, jest jego bohaterem. Powinnaś najpierw poznać Twoich odbiorców, a następnie zdecydować, jakie mają potrzeby i oczekiwania związane z opisywanym przez Ciebie tematem. Kluczowe jest to, jakim językiem się posługują – czy potrzebują prostych stwierdzeń, czy raczej specjalistycznego słownictwa, w zależności od tego, czy pracujesz z początkującymi, czy zaawansowanymi osobami w swojej dziedzinie. Ważne jest również to, kim te osoby są i jakie mają preferencje, jeśli chodzi o czytanie i obcowanie z tekstami. Kiedy doprecyzujesz te wszystkie parametry, to będzie Ci zdecydowanie łatwiej projektować naprawdę świetne teksty, idealnie wpisujące się w potrzeby klientów.