Kiedy projektujesz kampanię sprzedażową dla swojego produktu cyfrowego możesz zaprosić do współpracy różne osoby i organizacje. Od Ciebie zależy w jakiej formule taka współpraca będzie przebiegać.

Najpopularniejsze modele współpracy to partner i patron. Sprawdź, czym się różnią.

Partner wspierający kampanię sprzedażową

Często otrzymuję zaproszenia do współpracy w takiej formule. Jeśli się zgodzę, to otrzymuję od twórcy produktu link partnerski i prowizję od każdego pozyskanego klienta (czyli kogoś, kto dokona zakupu produktu za pośrednictwem mojego linku). Ty także możesz zaprosić innych do swojego „programu partnerskiego”, w którym specjalnie wygenerowane (unikalne) linki partnerskie pozwalają twórcy kampanii zarządzać sprzedażą.

To bardzo popularny model, w którym partner promuje Twój produkt i jeśli pozyska skutecznie klienta – otrzymuje swoje wynagrodzenie. Rozliczenie następuje zwykle po zakończeniu kampanii i odbywa się poprzez zliczenie wszystkich Twoich zamkniętych sprzedaży i przekazanie Ci proporcjonalnego wynagrodzenia. Pomocne w tym modelu mogą być wtyczki do WordPress (np. AffiliateWP lub Affiliates) lub samodzielne aplikacje, które generują unikalne linki partnerskie i udostępniają podgląd w wyniki kampanii dla wszystkich partnerów w programie.

Patron medialny wspierający kampanię informacyjną i promocyjną

Bardzo często twórcy produktów cyfrowych (a także innych ofert, np. konferencji czy wydarzeń) poszukują osób, które jako influencerzy będą wzmacniać przekaz nt. produktu w swoich mediach. Często jest tak, że marki, które obejmują patronatem medialnym dany projekt – publikują wcześniej przygotowane materiały, np. post promocyjny na swoim fanpage, notatkę prasową na swoim blogu lub serwisie internetowym, albo wzmiankę w newsletterze wysyłanym do społeczności.

Takie współprace niosą także dodatkową wartość – patron może podnieść wiarygodność twórcy produktu. Jeśli do współpracy zaprosimy osobę, która stoi za jakąś znaną marką lub organizacją, to nasz przekaz zyskuje nie tylko rozgłos, ale i zwiększamy naszą wiarygodność w oczach publiczności. To najczęściej główny powód, dla którego podejmowane są takie współprace. Liczymy nie tylko na odzew ze społeczności patrona, ale przede wszystkim na wzmocnienie naszej marki – jego marką.

Partner strategiczny wspierający Cię w kampanii, a także w takcie realizacji projektu

To mój ulubiony model współpracy, który daje największe korzyści wszystkim stronom tej współpracy – partnerowi, klientowi, a także twórcy produktu. To taka formuła, która zakłada, że partner może pełnić funkcje opisane powyżej, czyli patrona medialnego i członka programu partnerskiego (ale nie musi), ale przede wszystkim  taki partner podnosi wartość samego produktu swoimi unikalnymi zasobami (kompetencjami, czasem, zaangażowaniem itd.).

W przypadku Start&UP i #DigitalGirls Academy, czyli moich flagowych produktów cyfrowych, partnerzy strategiczni pomagają mi w kampanii oraz fundują dodatkowe nagrody dla moich klientek. Wybór nagrody pozostawiam zawsze do wyboru partnera strategicznego. Oto przykłady ze Start&UP:

Niedługo pokażę Ci niespodzianki, które szykują partnerzy strategiczni dla kursantek #DigitalGirls Academy. Jeśli nie chcesz tego przegapić – zostaw mi swojego maila tutaj na stronie >>> Akademii.

Poniżej możesz zobaczyć dwa efekty takiej współpracy partnerskiej. W przypadku moich projektów taka relacja, dzięki swojej unikalnej formule, trwa jeszcze długo po zakończeniu kampanii, a nawet po zakończeniu samej edycji programu. Tak właśnie było i jest ze Start&UP i dwoma partnerami strategicznymi – Veronique.pl i Mademoiselle.pl – które ufundowały kursantkom nagrody w postaci artykułów i wywiadów na łamach serwisów. Prezentuję z dumą moje dwie kursantki >>> Olę i Anię! <3

Co zaproponować partnerowi i patronowi w ramach współpracy?

Wyjaśnię to na przykładzie. W moim programie Start&UP pozyskałam ponad 30 partnerów i patronów. Były to zarówno znane marki takie jak Brand24, czy Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości, magazyny i serwisy kobiece takie jak Veronique, Mademoiselle, Panie Planują Spotkanie, czy wreszcie moje dotychczasowe klientki, które realizują swoje projekty on-line i chciały wesprzeć zarówno moje kolejne projekty jak i projekty kolejnych klientek – i mam tutaj na myśli m.in. Magdę z Wartościowa.pl, Ingę z Poliglotawkilkukrokach.pl, czy Monikę z Paramieszana.plNie byłabym sobą, gdybym tego nie powiedziała głośno – nie ma lepszego partnera strategicznego od dotychczasowych klientek! Wiem co mówię! 🙂

Aby nie skończyło się na wymianie linków w mediach społecznościowych – myśl długofalowo o współpracy z partnerami i patronami. Zawsze myśl o korzyściach dla partnerów i swoich klientów, a dopiero potem o własnych. Już samo pozyskanie partnera lub patrona wzmacnia Ciebie i Twoją markę, więc zawsze wygrasz. Pomyśl więc o tym, co pozostali uczestnicy tej relacji będą z niej mieli. I obiecaj tylko to, co jesteś w stanie dostarczyć!

Poniżej przykładowe korzyści i zobowiązania, które możesz zaproponować partnerom i patronom. To oczywiście otwarta lista.

PARTNER

Korzyści dla partnera (przykładowe):

  • 1 post indywidualny o partnerze na stronie wydarzenia na FB
  • logo podlinkowane partnera na landing page i w newsletterze
  • możliwość zaprezentowania oferty na fanpage
  • zniżka 10% na zakup produktu dla społeczności partnera
  • możliwość ufundowania nagrody

Zobowiązania partnera (przykładowe):

  • 2 posty o produkcie z linkiem do landing page
  • publikacja notki prasowej z linkiem do landing page
  • 2 wzmianki w mailingach z linkiem do landing page

PATRON

Korzyści dla patrona (przykładowe):

  • 1 post indywidualny o patronie na stronie wydarzenia na FB
  • logo podlinkowane patrona na landing page i w newsletterze
  • zniżka 10% na zakup produktu dla społeczności patrona

Zobowiązania partnera (przykładowe):

  • 1 post o produkcie z linkiem do landing page
  • publikacja notki prasowej z linkiem do landing page
  • 1 wzmianka w mailingu z linkiem do landing page

Co jeszcze dodałabyś do listy korzyści i zobowiązań dla partnerów i patronów naszych projektów?